Elever mangler viden om uddannelsesvalg
EVA har i undersøgelsen ”Det svære uddannelsesvalg” interviewet 40 3.g.-elever, fastholdelsesvejledere på fem gymnasier og ledere fra tre Studievalg-centre. Undersøgelsen viser i lighed med tidligere undersøgelser, at eleverne opfatter de valg, de skal træffe i og lige før gymnasiet, som store og afgørende, og de frygter, at ’forkerte’ valg kan afskære dem fra en række fremtidsmuligheder. Samtidig mangler mange af eleverne forudsætninger for at træffe oplyste og kvalificerede valg.
De gymnasiale uddannelser er i dag skruet sammen på en måde, der gør, at eleverne allerede inden de starter i gymnasiet og mens de går der, skal træffe en række valg, som har betydning for deres mulighed for senere at komme ind på en videregående uddannelse. Det gælder både valg af studieretning og valgfag. Mange elever oplever imidlertid ikke, at de bliver mere afklarede om deres studievalg i løbet af gymnasiet.
Områdechef for ungdomsuddannelser på EVA Camilla Hutters uddyber:
”Selv i 3. g er mange elever i tvivl om, hvad de vil læse efter gymnasiet, og når det samtidig er begrænset, hvad de ved om de videregående uddannelser, handler deres valg i gymnasiet sig mere om at holde så mange døre åbne som muligt, end om at vælge noget, de skal bruge til en bestemt uddannelse.”
Navigerer efter højt karaktergennemsnit
Strategien om at holde flest mulige døre åbne betyder, at eleverne i mangel af bedre fokuserer på deres karaktergennemsnit som et fikspunkt.
”Når man ikke er afklaret med hvilken uddannelse, man vil søge ind på, er det svært at have en strategi for valg af fag og studieretning. Derfor navigerer mange elever efter at opnå et så højt karaktergennemsnit som muligt, når de vælger fag, snarere end efter hvad der måske interesserer dem mest. Vi hører mange sige, at det er vigtigere for dem at opnå et højt snit end at tage en fagkombination, der giver adgang til en bestemt uddannelse. Og flere nævner, at man jo kan tage gymnasiale suppleringsfag efter gymnasiet, uden at det trækker ens snit ned,” forklarer Camilla Hutters.
Vejledningen skal gentænkes
Undersøgelsen peger på det paradoksale i, at eleverne mangler viden om uddannelsessystemet, men at de samtidig har svært ved at forholde sig til den viden, de får, fordi valget af uddannelse synes at ligge meget langt ude i fremtiden i forhold til det tidspunkt, hvor de skal træffe deres valg.
”Der er brug for at gentænke den vejledning, gymnasieeleverne får, og de helt konkrete vejledningsaktiviteter, gymnasierne iværksætter. Eleverne skal have bedre mulighed for at ændre og kvalificere deres valg, og kendskabet til forskellige uddannelser og karrieveje skal indarbejdes i undervisningen – fx ved at gymnasierne samarbejder med uddannelsesinstitutioner og virksomheder og ved at samarbejdet mellem gymnasier og Studievalg styrkes,” foreslår Camilla Hutters.
Nøgleord
Kontakter
Trine Borg HarrildPressechef
Tlf:4091 0021tb@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger i daginstitutioner er især et storbyfænomen25.4.2024 13:24:55 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 64 % af bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud. I Region Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de har rekrutteringsudfordringer.
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum