Kræftens Bekæmpelse

Elever laver kampagnefilm mod solariebrug

Del

500 elever i 7.-8. klasse på skoler over hele Danmark dyster de næste tre uger om at lave den bedste kampagnefilm med temaet »Uegnet for børn. Sluk solariet«. Kampagnefilmene skal få unge til at droppe solariet for at forebygge modermærkekræft på længere sigt.

I dag (mandag den 12. september) lyder startskuddet til den landsdækkende konkurrence »Uegnet for børn. Sluk solariet«, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne afholder i samarbejde med Lommefilm ApS.

Lærer om film og solariebrug samtidigt

Frem til den 29. september afholdes 20 workshops for 500 elever i 7. og 8. klasser landet over. Skoleeleverne skal på én intens dag lære at idéudvikle, skrive manuskript, tegne storyboard, filme og redigere en kort kampagnefilm med mobilen eller på en tablet. De færdige film uploades til en særlig kanal på lommefilm.dk, hvor eleverne kan se og stemme på hinandens film. Vinderne af konkurrencen får biografbilletter og en plads i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ”Sluk solariet”-kampagne 2016 / 2017.

Digital workshop - åben for alle skoler

Det er ottende år, at elever landet over konkurrerer om at slukke solariet med kampagnefilm. Siden 2009 har flere end 5000 skoleelever deltaget i konkurrencen og tilsammen lavet mere end 1.500 film med i alt 150.000 visninger – og skolerne står stadig i kø for at deltage i konkurrencen og få tildelt en workshop.

»Vi har lavet en digital workshop for at imødekomme skolernes efterspørgsel på at deltage i konkurrencen. I den den digitale workshop har vi samlet fakta, gode råd og en række små film, som klæder eleverne på til at lave en god kampagnefilm om konsekvenserne ved solariebrug – og som samtidig gør det nemt for lærerne at facilitere et godt undervisningsforløb« fortæller seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, Anne Friis Krarup.

Hyppigste kræftform blandt unge

Konkurrencen skal være med til at gøre eleverne til aktive medskabere og formidlere af budskabet om, at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft, som i dag er den hyppigste kræftform blandt unge danskere i alderen 15-34 år. Konkurrencen er en del af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Sluk solariet’- kampagne, som har bidraget til et fald i unges solariebrug. Blandt de 15-20-årige er andelen af solariebrugere faldet fra 46 % i 2008 til 10 % i 2013.

»Konkurrencen er et godt eksempel på en lærerig og involverende forebyggelsesindsats blandt børn og unge om et alvorligt emne og vi har gennem årene set nogle fantastiske film fra eleverne,« fortæller Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden, som håber, at konkurrencen vil få endnu flere unge til at vælge solariet fra.

Åben for unge op til 16 år

Konkurrencen er åben for alle landets unge op til 16 år og alle indsendte film vurderes på samme vilkår – uanset om konkurrencedeltagerne har deltaget i en workshop eller ej. De indsendte film til konkurrencen bliver vurderet af en jury, som i år består af tidligere politidirektør, Per Larsen, der i dag er formand for Børnerådet, projektleder hos Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, Anne Friis Krarup samt Mette Meldgaard, programchef  i TrygFonden.

Se den digitale workshop her: http://ipaper.ipapercms.dk/Lommefilm/SlukSolariet/

Kontakter

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, Anne Friis Krarup: 3525 7725 / annkra@cancer.dk
Lommefilm ApS, Kasper B. Olesen: 6170 0029 / kasper@lommefilm.dk

Information om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse
Strandboulevarden 49
2100 Kbh Ø

http://www.cancer.dk

Fakta om kræft og solarieforbrug

  • Modermærkekræft er den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15-34 år.
  • Oftere end hver anden dag får en ung dansker i alderen 15-34 år konstateret modermærkekræft(ca. 200 tilfælde årligt).
  • Der ca. 60 % øget risiko for at få modermærkekræft, hvis man går i solarium, inden man fylder 35 år.

Fakta om Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er afsendere på Solkampagnen ”Skru ned for solen mellem 12 & 15”. Formålet er at få danskerne til at omgås solen med omtanke og undgå solariet for at reducere risikoen for at få kræft i huden. Læs mere om kampagnen på www.solkampagnen.dk

Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Hvad har brøleaben, tigermissen og dansetrolden til fælles? Svaret handler om alkohol og kræft20.11.2017 06:00pressemeddelelse

Alkohol gør noget ved os. Når vi har fået et par genstande indenbords, bliver mange af os mere snakkesalige, nogle er ikke til at hive væk fra dansegulvet, og andre bliver pludselig ekstra charmerende – synes de selv. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ sætter i en ny indsats fokus på, hvad alkohol gør ved os, og bag den humoristiske indpakning gemmer sig et alvorligt budskab: Uanset hvilken type du bliver, når du drikker alkohol, så øger alkohol risikoen for kræft.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum