Elever fra Thisted imponerer og vinder stor konkurrence ved Danish Entrepreneurship Festival 2020

Fire elever fra EUC Nordvest i Thisteds idé var så innovativ og gennemført, at de fredag vandt Idékonkurrencen for ungdomsuddannelser ved Danish Entrepreneurship Festival 2020

Innovationen og entusiasmen har boblet om kap, mens tusindvis af innovative elever og studerende har dystet på gode iværksætterideer og -opfindelser til Danish Entrepreneurship Festival i uge 47. De mange unge skulle overbevise erfarne erhvervsfolk om, at deres idé var den bedste i en af de forskellige konkurrencer, som de deltog i

Fredag den 20. november kulminerede det i et stort awardshow, hvor hele ni priser blev uddelt til de bedste idéer, projekter og produkter, og vinderne blev honoreret med både penge, trofæ og virtuelle klapsalver.

Drone skal hjælpe landmænd med at sprøjte markerne mindre

Eleverne var knivskarpe, da de online pitchede deres ideer i IdekonkurrencenGlæden strålede da også ud af Camilla HøjgaardFrederik LarsenMaja Sørensen og Mikkel Bæk Christensen, da de efter en lang dags intensiv konkurrence blev udråbt som vindere af konkurrencen. De fire elever har udviklet idéen med navnet WO-Drones, som er en drone, der kan spotte flyvehavre på markerne, så landmændene ikke skal sprøjte en hel mark eller lede efter dem, men kan fjerne de enkelte planter. Det er også mere bæredygtigt, fordi det sparer sprøjtemiddel, hvilket også er billigere.

- Det føles vildt. Vi er alle sammen overraskede over, at det overhovedet kunne lade sig gøre og at det var os. Det var ikke noget, vi havde regnet med. Skolen her har aldrig haft nogen, der har vundet. Men i år er der tre grupper fra EUC, der er gået videre, så vi er i chok, og at vi så ender med at vinde, er ret vildt. Vi er overvældede,” lød det da gruppen, da de vandt. Ud over æren vandt de også 10.000 kr. sponsoreret af Otto Bruuns Fond.

Selv om WO-Drones vandt, var de oppe mod mange andre skarpe ideer, som pressede dem til det sidste.

- Det har været imponerende at følge med i løbet af ugen og høre de mange gennemtænkte og innovative ideer fra de unge. Mange af dem har stort potentiale, og det er virkelig imponerende, hvor engagerede de unge er, og hvor meget de har forberedt sig på at præsentere og fremvise deres idé eller produkt. I år har alt foregået online, og den udfordring har de unge og skolerne taget op. Jeg håber oplevelsen og feedback fra dommerne giver de unge både erfaring og læring med hjem, siger Christian Vintergaard, CEO for Fonden for Entreprenørskab, der arrangerer Danish Entrepreneurship Festival.

Inspiration, feedback og mod på mere

Til festivalen dyster de tusindvis af elever og studerende i flere forskellige konkurrencer og kategorier delt ind efter aldersgruppe og uddannelsestype. En af de store konkurrencer er Idékonkurrencen, hvor flere end 1600 elever og studerende deltog. Derudover har de bedste hold fra hele landet dystet i opfinderkonkurrencen Projekt Edison for elever i 6.-7. klasse, ligesom der blev kåret en vinder af Da Vinci-konkurrencen for elever på ungdomsuddannelserne. Erhvervsskoleeleverne dystede i Kickstart Programme, mens studerende, der reelt er i gang med at starte virksomheder, dystede om tre verdensmålsmikrolegater.

Ud over konkurrencerne har et stærkt felt af iværksættere, investorer og andre dygtige mennesker været med online til at inspirere alle med deres erfaring og viden. Det er bl.a. iværksætter og investor Mia Wagner, Tech investor Sune Alstrup, CEO i Netcompany André Rogaczewski og managing partner i byFounders Tommy Andersen.

Danish Entrepreneurship Festival 2020 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab med Totem Entertainment og Odense Kommune som partnere og blev afviklet og sendt live fra fire studier i Odense Congress Center.

Se alle vinderne her.

WO-Drones, Camilla Højgaard, Frederik Larsen, Maja Sørensen og Mikkel Bæk Christensen, 52391902, wildoat.drones@gmail.com

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, berit@ffefonden.dk, 31 75 34 81

Om Danish Entrepreneurship Festival

I hele uge 47 har Fonden for Entreprenørskab holdt den allerførste udgave af Danish Entrepreneurship Festival. Gennem hele ugen har tusindvis af elever og studerende med iværksætterideer mødtes i online idekonkurrencer, fået sparring fra hundredvis af erfarne erhvervsfolk og inspiration fra kendte iværksættere og investorer. Lisbeth Østergaard, Camilla Ottesen og Peter Falktoft har været ugens værter, og alle har kunne følge med live.

Læs mere på http://danishentrepreneurshipfestival.ffe-ye.dk/.