Elever fra Næstved imponerer og vinder stor konkurrence ved Danish Entrepreneurship Award 2019

Elever fra to af Næstveds uddannelsesinstitutioner stillede med ideer, der var så innovative og gennemførte, at de torsdag vandt anden og tredjepladsen i Da Vinci-konkurrencen ved Danish Entrepreneurship Award 2019.
Vinderne af 3. pladsen i da Vinci-konkurrencen

Entusiasmen, engagementet og de innovative boblede om kap, da 7000 innovative unge torsdag den 21. november var samlet til Danish Entrepreneurship Award i Fredericia. De mange unge skulle overbevise de knivskarpe dommere fra erhvervslivet om, at deres idé var den bedste. 13 priser fordelt på fem konkurrencer blev uddelt til de bedste idéer, projekter og produkter, og vinderne blev honoreret med både penge, trofæ og klapsalver.

Eleverne fra HTX i Næstved og EUC Sjælland var taget til Fredericia for at deltage i Da Vinci-konkurrencen, og det endte med to flotte podiepladser, da deres ideer trak sig sejrrigt ud af den store finale.

App til hjemløse klæder dem på til at bo i en bolig

Glæden strålede da også ud af MO-FE, da teamet efter en lang dags intensiv konkurrence blev udråbt som vindere af andenpladsen i konkurrencen. Camilla Lindberg Osterkryger repræsenterede MO-FE fra HTX i Næstved.

”Det er megafedt at vinde. Jeg har virkelig også arbejdet for det, så det betyder meget at nå så langt. Nu skal jeg have udviklet app’en, der skal klæde hjemløse på til at komme ud at bo i en bolig, så jeg kan få den rundt i kommunerne. Det har været meget anderledes undervisning og forløb, men rigtig fedt at være med til,” sagde Camilla Lindberg Osterkryger fra gruppen MO-FE, som vandt 6000 kr. sponsoreret af Dansk Industri.

Det var EUC Næstved, der tegnede sig for tredjepladsen i konkurrencen, hvor tre drenge med passion for biler var kommet med en særdeles innovativ idé.

Modulopbyggede biler gør hverdagen lettere for mekanikere og forbrugere

Næstved-drengene præsenterede APM – Acceleration Performance Modules - modulopbyggede biler, der skaber et overblik og en lethed for både mekanikeren og forbrugeren.

”Det er en drøm, som vi har arbejdet på i et års tid nu. De seneste to måneder har vi arbejdet dag og nat på det. Vi vil bygge videre på vores moduler og ser frem til, at vi kan komme til at producere dem, ” lød det fra APM, da gruppen kom ned fra scenen med en check på 4000 kr. sponsoreret af Dansk Industri.

”Vi har i dag set en masse engagerede elever og studerende, som har præsenteret nogle rigtig innovative ideer. Mange af ideerne har i år haft fokus på bæredygtighed, grøn omstilling eller verdensmålene, og det viser, at de unge har nogle nytænkende ideer til vores fælles globale udfordringer, og det er virkelig skønt at opleve” siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, der står bag Danish Entrepreneurship Award.

Meget mere end bare en konkurrence

Selv om de fleste unge deltager i en konkurrence, så handler Danish Entrepreneurship Award om meget mere end det. På dagen kan de unge også suge til sig af viden fra inspirerende foredrag, spændende workshops og rådgivning fra etablerede virksomheder, hvor de unge kan få hjælp til at komme videre med deres idé. Alle deltagerne har også inden Danish Entrepreneurship Award arbejdet med innovation og entreprenørskab i undervisningen.

Danish Entrepreneurship Award er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Fredericia Kommune.

Kontakt:
MO-FE, Camilla Lindberg Osterkryger, tlf. 52 50 12 25

APM - Acceleration Performance Modules – Thorbjørn Ryom, Malthe Petersen, Alexander Pedersen, tlf. 81 29 23 74

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, berit@ffefonden.dk, 31 75 34 81

Vinderne af 3. pladsen i da Vinci-konkurrencen
Vinderne af 2. pladsen i Da Vinci-konkurrencen
Velkomst til Danish Entrepreneurship Award

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.