Elever fra Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier vinder national finale i iværksætteri for erhvervsskoler

Tre elever fra Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier vandt torsdag den nationale finale i iværksætteri for erhvervsskoler med deres idé, hvor de vil omsmelte plastgranulat til indretningsartikler til børneværelset.

Direktør i Fonden for Entreprenørskab, Christian Vintergaard, overrækker 1. præmien til Replastit.

Rådhushallen i Odense sydede, da 17 grupper erhvervsskoleelever fra øst og vest torsdag 17. marts pitchede deres nye innovative løsninger foran 8 dommere.

De var alle en del af finalefeltet i en national finale for erhvervsskoler og har gennemgået et undervisningsforløb i Kickstart Programme, som Fonden for Entreprenørskab står bag. Undervisningsforløbet kulminerede med finalen i Odense.

Sofie Timmermann Schlenzig, Mille Thormann Østergaard og Michelle Nedergaard Christiansen på henholdsvis 15, 17 og 17 år fra Heringsholm Erhvervsskole & Gymnasier i Herning løb med sejren. De tre finalster blev glade, men også noget overraskede, da deres holdnavn Replastit blev råbt op på scenen som vindere af konkurrencen med en præmie på 10.000 kr.

"Det er godt nok mærkeligt. Det havde vi ikke forventet, og vi var helt i chok, da vores navn blev råbt op. Men vi er virkelig glade, og det giver helt sikkert blod på tanden til at fortsætte med vores idé," sagde de tre samstemmende umiddelbart efter prisoverrækkelsen på scenen midt i Rådhushallen foran de øvrige 17 grupper og deres klassekammerater.

Eleverne vandt med deres bæredygtige idé til at omsmelte plastiskgranulat til børnesenge, billedrammer, lamper og andre indretningsartikler til børneværelset.

Idéudviklingen og den endelige pitch til finalen var en del af en uges undervisningsforløb, hvor erhvervsskoler i øst og vest har arbejdet med gode idéer og virksomhedsopstart som en del af iværksætterkonkurrencen Kickstart Programme. I alt har 63 projekter været med deltaget.

Forløbet træner de unge i at tænke innovativt og dyrke nogle kompetencer, som Danmark har brug for i fremtiden, fortæller Fonden for Entreprenørskabs Camilla Ryge Leth, der er ansvarlig for Kickstart Programme.

”Som kommende medarbejder, iværksætter eller leder er evnen til at tænke nyt og forandre i høj kurs, hvis vi skal løse fremtidens udfordringer. Det er præcis de kompetencer, som eleverne træner i et undervisningsforløb som Kickstart Programme. Med en erhvervsuddannelse på CV’et går mange unge også et arbejdsliv i møde som selvstændig. I Kickstart Programme styrkes elevernes evner i at starte og drive virksomhed. Det gælder alt fra at oprette CVR-nummer til at registrere moms og opstille budgetter,” siger Camilla Ryge Leth.

De tre vindere er enige i, at forløbet i Kickstart Programme har givet dem nogle nye, stærke redskaber, som de ikke havde i forvejen.

"Vi har lært virkelig meget af det her forløb. Det har været spændende finde en idé, der ikke er på markedet og undersøge, hvordan man så kan føre den ud i livet. At vi så oven i købet vinder, betyder, at vi har lyst til at arbejde videre med vores idé, fortæller Mille Thormann Østergaard og peger på, at næste skridt bliver at finde samarbejdspartnere, der kan levere granulat til omsmeltning.

Kontakt:

Nicolaj Truelsen, kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, 31 19 32 92 | nicolaj@ffefonden.dk