Elever får redskaber til en bæredygtig hverdag
Det kan være udfordrende at leve bæredygtigt, for hvor skal der sættes ind, før man ser resultater i ens egen husholdning? Et nyt forskningsprojekt i VIA University College skal gøre det nemmere for samfundets unge borgere at få bæredygtighed ind i hverdagen. Novo Nordisk Fonden har netop støttet projektet med 4,5 millioner kroner, som har til formål at fremme elevernes handlekompetence, motivation og engagement til at løse hverdagens bæredygtighedsudfordringer.
Det skal ske gennem forskningsbaseret opkvalificering af naturfagslæreres undervisningskompetencer.
”Bæredygtighed er allerede nu et tema i undervisningen af elever fra indskolingen til udskolingen. Sammen med naturfagslærerne skal dén undervisning videreudvikles ved at inddrage eksterne læringsmiljøer og gøre bæredygtighedsundervisningen mere praksisnær i forhold til elevers hverdag. Det at tænke og leve bæredygtigt skal være en naturlig del af elevers hverdag, hvorfor de skal kunne se sig selv i det store bæredygtighedsbillede”, siger Søren Witzel Clausen, lektor og forsker i Program for Matematik – og Naturfagsdidaktik ved VIA University College, der står i spidsen for projektet.
Lærerstuderende involveres
Med udgangspunkt i UNESCO-kriterierne for bæredygtighedsundervisning, skal pengene bruges på at udvikle en ny bæredygtighedsdidaktik, der både involverer forskere, naturfagslærere og studerende fra læreruddannelsen. De studerende kan f.eks. være med til at udvikle og afprøve undervisningsmaterialer - og forløb samt indsamle empiri i tilknytning til projektet, til deres bacheloropgaver.
”Vi bestræber os på at inddrage de studerende mest muligt, fordi det har en stor kvalitet for VIA og ikke mindst vores studerende. Vi vil inddrage dem i forskningen med praksisnær empiri blandt andet ved at observere bæredygtighedsundervisningen” forklarer Søren Witzel Clausen.
I VIA´s organisation er projektet forankret i Forskningscentret for pædagogik og dannelse og er et samarbejde mellem programmet for Matematik- og naturfagsdidaktik samt programmet for Outdoorpædagogik. Medarbejdere fra de to programmer er således med til at løfte kvaliteten i projektet udviklings- og forskningsdel, og de kan desuden give de lærerstuderende kvalificeret bachelorvejledning ift. deres interessefelter i projektet.
”Corona-situationen gør, at vi ikke kan komme ud på skolerne lige nu og påbegynde projektet, så det venter vi med august. Men jeg glæder mig meget til, at den forskningsret - og pligt vi fik i 2013 nu bliver styrket. Med resultater fra projektet bliver vi katalysator for bæredygtighedsundervisningen i fremtiden,” siger Søren Witzel Clausen.
Samarbejde styrker videndeling
VIA har projektet indledt et samarbejde med Holstebro og Aarhus Kommune, der i første fase af projektet bidrager med aktionslæringsteams af fire naturfagslærere pr. skole og deres naturfagselever, der skal afprøve den udviklede naturfagsundervisningen løbende.
Rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom, er glad for skolernes deltagelse i projektet og ser spændende perspektiver i samarbejdet:
”Projektet ligger i forlængelse af vores arbejde i Aarhus, hvor børn og unge ikke blot lærer om bæredygtighed men får konkrete handlemuligheder til at leve bæredygtigt. Det kræver noget ekstra af lærerne, og med samarbejdet får vi udviklet og delt ny viden, der styrker lærernes didaktiske kompetencer og en undervisning, der kan motivere og engagere eleverne og gøre bæredygtighed nærværende i deres liv. At der samtidig både er fokus på den åbne skole og stærkere netværk mellem naturfagslærerne internt på skolen og skolerne i mellem er en ekstra gevinst i arbejdet med at styrke de naturfaglige fag,” siger Thomas Medom.
Den aktuelle grønne dagsorden giver også mening i et forskningsprojekt, selv om det strækker sig over flere år.
”Det er meget aktuelt at leve bæredygtigt. Hvis vi skal have de fremtidige generationer til at være handlekraftige i forhold til bæredygtige problematikker i deres nærområde, kræver det en bedre undervisning. Den håber vi, at projektet her kan give,” siger Søren Witzel Clausen.
For yderlig information kontakt: Søren Witzel Clausen, SOCL@via.dk mobil: 26 36 22 63.
Nøgleord
Billeder
Information om VIA University College
Fakta om VIA University College:
- VIA er en professionshøjskole med 20.000 studerende og 42 forskellige professionsbacheloruddannelser i 11 af de 19 kommuner i Region Midtjylland.
- VIA understøtter velfærdssamfundet ved blandt andet at uddanne til lærer, pædagog, sygeplejerske, socialrådgiver, fysioterapeut, bioanalytiker og professionsbachelor i skat. Målrettet det private erhvervsliv udbyder VIA blandt andet uddannelser til ingeniør, bygningskonstruktør, designer og filmanimator.
- VIA uddanner til hele den midtjyske region og har campusser med flere uddannelser under samme tag i Aarhus, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg, Herning og Holstebro. Dertil kommer udbud i Nørre Nissum, Skive, Ikast og Grenaa.
- VIAs professionsrettede uddannelser foregår i en vekselvirkning mellem teori og praksis samt praktikperioder.
- VIA er en af Nordens største udbydere af målrettet kompetenceudvikling til en lang række brancher inden for både den private og offentlige sektor.
- VIA bedriver praksisrettet forskning, udvikling og innovation i syv forskningscentre. Forskningsaktiviteterne har fokus på fx pædagogik, læring, sundhed, demens, klima og bæredygtig udvikling.
Læs mere om VIA University College på www.via.dk
Følg pressemeddelelser fra VIA University College
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra VIA University College
VIA University College vil samle læreruddannelserne i Skive, Nr. Nissum og Holstebro9.4.2024 12:01:54 CEST | Pressemeddelelse
Efter en årrække med vigende søgning er antallene af studerende på VIAs læreruddannelser i den vestlige del af regionen blevet så lave, at det fremover vil gå ud over kvaliteten af uddannelserne. Derfor fremlægger VIAs ledelse nu en plan, der samler de tre udbud på VIAs campus i Holstebro.
170 ansøgere har VIAs uddannelser i Randers øverst på ønskelisten16.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I alt har VIAs uddannelser i Randers modtaget 170 førsteprioritetsansøgninger i kvote 2. Det er syv procent færre end sidste år. Der er brug for flere ansøgere, hvis søgningen skal matche arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft. Fra i år udbydes også uddannelsen til bygningskonstruktør i Randers.
Færre vil læse i Ikast15.3.2024 16:59:03 CET | Pressemeddelelse
I Ikast er der fald i antallet af ansøgninger til dette års kvote 2. Ifølge VIAs prorektor Gitte Sommer Harrits, er det bekymrende for samfundet med et arbejdsmarked, der skriger på blandt andet pædagogfaglig arbejdskraft.
22 ansøgninger til læreruddannelsen i Nørre Nissum15.3.2024 16:45:29 CET | Pressemeddelelse
Da klokken slog 12 fredag den 15. marts udløb fristen for at søge ind på en videregående uddannelse gennem kvote 2. Læreruddannelsen i Nørre Nissum har modtaget 22 førsteprioritetsansøgninger, hvilket er et fald i forhold til sidste år.
2.508 har søgt VIAs uddannelser i Aarhus som første prioritet15.3.2024 16:38:19 CET | Pressemeddelelse
Flere ansøgere gennem kvote 2 har valgt en af VIAs uddannelser i Aarhus som deres førsteprioritet i år. Det gælder særligt for uddannelserne til sygeplejerske og eksportingeniør. Men andre uddannelser i Aarhus oplever en faldende søgning. Det gælder fx uddannelsen til socialrådgiver og fysioterapeut.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum