Deloitte

Elektronisk samhandel er Danmarks oversete vækstmotor

Del

Stort stigning i den såkaldte EDI-handel mellem virksomheder

Christian Sanderhage
Christian Sanderhage

København, 5. september 2016

Som virksomhed kan man sælge på mange måder: Gennem en fysisk butik, via distributører, på internettet eller gennem elektronisk dataudveksling med andre virksomheder. Netop den sidste mulighed er i hastig vækst ifølge nye tal fra Danmarks Statistik. I alt står den såkaldte EDI-handel (”Electronic Data Interchange”, red.) for 16 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, mens traditionelt websalg blot udgør 7 pct. Dermed ser det ud til, at elektronisk samhandel er godt på vej til at blive den helt store vækstmotor for Danmark.

- EDI er kort fortalt et sæt fælles it-standarder, der gør virksomheder i stand til at kommunikere med hinanden gennem it-systemer alene. Det betyder, at man kan digitalisere alt fra ordreafgivelse og fakturaer til følgesedler, varekataloger og en lang række tilhørende dokumenter. Det sparer en masse besvær, siger e-handelsekspert i Deloitte Christian Sanderhage.

Ifølge Christian Sanderhage er potentialet i elektronisk samhandel enormt, og vi har stadig kun set begyndelsen:

- Når vi taler om e-handel, tænker de fleste typisk på traditionelt salg over nettet, som jo også er i vækst, men den elektroniske samhandel mellem virksomheder vokser langt hurtigere. Man kan næsten sige, at EDI er den oversete storebror, som i mange år har stået i skyggen.

Særligt muligheden for at skabe ny forretning bør få virksomhederne til at investere mere i elektronisk samhandel, mener Christian Sanderhage:

- Naturligvis er der en del af den eksisterende omsætning, der er flyttet over på de digitale kanaler. EDI giver dog også mulighed for at skabe helt ny omsætning, idet det er langt lettere for kunderne at handle med virksomheden. I visse tilfælde kan man ligefrem systematisere handlen fx ved automatisk opfyldning af lagre. Så kan man i princippet sælge uden at røre en finger.

Netop den automatiserede handel rummer et stort potentiale for at opbygge toptunede salgsmaskiner, så danske virksomheder kan klare sig i den internationale konkurrence, mener Christian Sanderhage.

- Der er ingen tvivl om, at der er mange penge at spare ved at digitalisere sine salgskanaler og dermed overflødiggøre en lang række manuelle arbejdsgange. Det gælder ikke blot på det danske marked. Virksomheder over hele verden benytter EDI-standarderne. Det er i mange tilfælde den direkte adgang til de internationale markeder.

Samlet set hentede danske virksomheder 23 pct. af deres salg gennem EDI-handel og websalg i 2015. I 2014 var andelen 19 pct., mens den i 2012 var blot 16 pct.

Fakta:

EDI-salg er fra ordrer afgivet automatisk fra virksomhed til virksomhed via system-til-system løsninger, mens websalg er fra ordrer afgivet af private og virksomheder via hjemmesider eller apps. Kilde: Danmarks Statistik.

Se tallene om EDI-handel hos Danmarks Statistik: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=22553

Nøgleord

Kontakter

Christian Sanderhage
Tlf. +45 23 42 29 24
csanderhage@deloitte.dk

Billeder

Christian Sanderhage
Christian Sanderhage
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Christian Sanderhage er partner i Deloitte og ekspert i e-handel.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum