Elektro-pedel skal hjælpe det offentlige

Det er de færreste offentlige ledere og politikere, der har den helt store indsigt i betydningen af digitaliseringen. Hvordan sikres borgerne personlige data bedst, hvordan snupper for eksempel Facebook informationer om enkelte borgere og hvilken betydning har overvågning med video?

Alt sammen emner som en af landets mest indsigtsfulde datajournalister, Anders Kjærulff, fremover vil sætte fokus på i avisen Kommunen og på netavisen dknyt.dk, oplyser de to mediers udgiver, Claus G. Theilgaard.

Kommunen og dknyt.dk henvender sig til offentlige beslutningstagere og bredt politisk interesserede.

• Det er vigtigt, at den offentlige beslutningstagere har indsigt i og forståelse for betydningen af ny satsninger på it. Hver gang vi høster en fordel med ny teknologi, risikerer vi også, at blotte den enkelte borgers privatliv.

Anders Kjærulf kalder sig i denne sammenhæng ”elektropedel” og er blandt andet kendt som medstifter af Harddisken P1 og nu som vært på og redaktør af radioprogrammet AFLYTTET på radio24syv.

- Mens vi er på Facebook og tjekker mail på vores iPhones, er hele Danmark ved at blive radikalt og muligvis uigenkaldeligt forandret, stort set uden offentlig debat. Vi arbejder os blandt andet hen imod EUs digitale indre marked med hjælp fra Digitaliseringsstyrelsen, der med rekordfart samkører registrer over alle borgere. Når man samtidig er besat af vækst og Big Data, er det pludselig borgeren som vare, vi kigger ind i. Samtidig bliver vore efterretningtjenester stadigt mere magtfulde, og skal blandt andet kunne udføre cyberangreb mod fjendtlige nationer, sandsynligvis i samarbejde med udenlandske tjenester. Politikerne har tilsyneladende helt glemt at prøve at styre udviklingen i en sær deterministisk tro på, at de alligevel intet kan gøre: Det er globaliseringen, lyder mantraet. Hvis ikke vi vågner op nu, bliver vi ofre for markedskræfternes helt ukontrollable spil, og mister helt grundlæggende rettigheder som frihed for overvågning, brevhemmelighed, og helt basal beskyttelse af private oplysninger og privatliv, siger Anders Kjærulff, der med en række konkrete eksempler vil forsøge at gøre det digitale forståeligt i en række klummer.

- ‘Elektropedeller’, det er os, der altid lige skal fikse familie og venners computere, fordi de har fået virus eller ikke kan komme på nettet eller har glemt at opdatere. Grundlæggende har hovedparten af befolkningen og politikerne ikke nogen som helst ide om, hvad den teknologi de bruger, egentlig laver, og ingen anelse om, hvad et fuldt digitaliseret samfund kommer til at betyde - på godt og især, hvis vi fortsætter som hidtil, på ondt. Vi kan ikke bare lade stå til, mens markedsmekanismer og regeringer gør os alle sammen sårbare og gennemsigtige, siger Anders Kjærulff, der lover provokerende og problematiske indsigter i digitaliseringens maskinrum.

Fakta:

Anders Kjærulff har 20 års erfaring fra mediebranchen som radio-video-print-online-poet-journalist, heraf 18 år i skyttegravene som digitalt frontsvin sammen med de allerbedste – blandt andet i DRs nu hedengangne Montagegruppe.

Medskaber, vært og redaktør på Harddisken P1 fra 1994 til 2000 sammen med Henrik Føhns.

Har arbejdet med web-tv og skrevet for Ekstra Bladets Nationen! i fire år.

Nu selvstændig journalist, redaktør og vært på radioprogrammet 'AFLYTTET' på radio24syv, samt holder foredrag og blogger om privatliv i en NSA-tid.

For yderligere information: Udgiver Claus G. Theilgaard 46-353343

Information om DK Medier ApS