Elektrikerne bliver i efterlønsordningen

’Gulerod’ med skattefrie udbetalinger har hidtil ikke haft nogen stor effekt blandt elektrikerne
Elektrikeren nr. 3 2018 side 6

Siden nytår har medlemmer af efterlønsordningen kunnet få udbetalt det indbetalte bidrag skattefrit og samtidig uigenkaldeligt fravælge ordningen fremover. Men modsat den tilsvarende situation i 2012 har muligheden denne gang ikke – i hvert fald hidtil – affødt den store interesse blandt medlemmerne i Dansk El-Forbunds (DEF) a-kasse.

Det skriver fagbladet Elektrikeren, der fortæller, at i slutningen af marts – altså cirka halvvejs i den periode, hvor man kan ansøge om den skattefrie udbetaling – havde kun 175 hævet pengene. I alt har a-kassen sendt orienterende breve til cirka 6.000 medlemmer, der opfylder kriterierne for at kunne få udbetalt pengene.

I a-kassen kommer de få udmeldelser ikke som en stor overraskelse:

– Vi har opfordret medlemmerne til at tænke sig grundigt om og vurdere for og imod og se ’tilbuddet’ både i forhold til deres jobsituation, deres generelle fremtidsudsigter og deres overordnede økonomiske situation, siger forretningsfører i a-kassen Jørgen Have Poulsen.

– Det ser ud til, at vores advarsler har virket. Men det er nok også sådan, at mange af de medlemmer, der i dag er med i ordningen, besluttede sig allerede i 2012, og den beslutning har den nye mulighed ikke ændret på, siger han.

I 2012 var det også muligt at hæve bidraget skattefrit, og i DEF’s a-kasse var det cirka halvdelen af de medlemmer, som dengang indbetalte til efterlønsordningen, der meldte sig ud. Det samme gjorde sig gældende på landsplan.

Læs mere på side 6 i Elektrikeren: http://www.e-pages.dk/danskelforbund/600

Elektrikeren nr. 3 2018 side 6