Elektriker-skuffelse over manglende uddannelses-incitament

Forventninger efter trepartsaftale er vendt til skuffelse

Efter trepartsaftalen, der blev indgået i august, tegnede det til, at elektrikeruddannelsen skulle være en af de fremtidige, særligt favorable ’fordelsuddannelser’, hvor lærlinge sikres bedre adgang til uddannelsesaftaler. Disse uddannelser skal tiltrække flere lærlinge til de områder, hvor der bliver størst mangel på arbejdskraft, men selv om dette i høj grad er tilfældet på elektrikerområdet, ser det ud til, at uddannelsen alligevel ikke bliver en fordelsuddannelse.

I Dansk El-Forbund er der stor skuffelse over udviklingen:

– Vi har i årevis peget på nødvendigheden af, at der laves flere praktikpladser til el-lærlingene. Derfor hilste vi også fordelsordningen i trepartsaftalen velkommen. Så meget desto større er skuffelsen nu, hvor det ser ud til, at det alligevel ikke bliver til noget.

Sådan siger forbundsformand i Dansk El-Forbund Jørgen Juul Rasmussen. Baggrunden er, at installatørernes organisation Tekniq over for Undervisningsministeriet har tilkendegivet, at elektrikeruddannelsen ikke har mulighed for at blive godkendt som fordelsuddannelse ud fra de kriterier, Undervisningsministeriet har opstillet. Derfor har Tekniq valgt ikke at ansøge om at få elektrikeruddannelsen godkendt som fordelsuddannelse inden fristen den 6. december.

De nævnte kriterier handler blandt andet om, at andelen af elever, som tre måneder efter afslutningen af grundforløbet ikke har fået en praktikplads, ikke må overstige ti procent. Det er ikke tilfældet på elektrikerområdet – og vil ikke blive det i en overskuelig fremtid. Procentdelen er pt. næsten 26.

– Vi kan godt forstå baggrunden for Tekniqs udmelding. Det er også Dansk El-Forbunds opfattelse, at uddannelsen vil få svært ved at leve op til de kriterier, som undervisningsministeriet har stillet op, siger Jørgen Juul Rasmussen.

– Men over for unge, der står for at skulle vælge en uddannelse, er det vigtigt at slå fast, at elektrikeruddannelsen under alle omstændigheder er en ’fordelsuddannelse’: Branchen byder på masser af spændende job og gode beskæftigelses- og udviklingsmuligheder. Og det vil den blive ved med uanset ministerielle kriterier, understreger forbundsformanden.

(foto: Claus Boesen)