Eldrup-kommissionens ånd må forblive i regeringskontorerne
Eldrup-kommissionen foreslår at finansiere et nyt bilafgiftssystem gennem en ny, fast vejafgift på 1.000 kroner årligt fra 2023, som både kommer til at gælde for danske og udenlandske vare- og personbiler. Men kommissionen foreslår samtidig, at lastbilerne må til lommerne, og det skal til gengæld ske gennem afskaffelse af Eurovignet-ordningen og indførelse af en kilometerbaseret afgift – også kaldet Road Pricing på helt op til 10 kr. pr. km. Det huer ikke DTLs adm. direktør Erik Østergaard:
Højere transportpriser
- Jeg må sige, at den ånd, der nu er sluppet ud af flasken af Eldrup-kommissionen, bør holde sig inden døre i regeringskontorerne og ikke slippe ud i samfundet. Hver eneste dag kører vognmandserhvervet for erhvervslivet og private forbrugere og spiller en helt afgørende rolle i at få samfundet til at fungere, hvilket man bl.a. så under Corona-krisens lock down. Transport, hvor der intet reelt alternativ findes til fossile drivmidler. Hvis man vil pålægge transportørerne ekstra udgifter for at løse basale og uundværlige samfundsopgaver, som alle nyder godt af, så ender regningen naturligvis hos dansk erhvervsliv og forbrugerne gennem højere transportpriser.
Erik Østergaard slår samtidig fast, at dette hverken vil fremme eller sikre den omstilling, der er ønsket
Meget dyr i drift
Erik Østergaard påpeger, at, hvis road pricing skal være GPS-baseret og sikre, at det ikke bliver små villaveje, der bliver brugt som indfaldsveje, så er de teknologiske løsninger langt fra skudsikre. I regnestykket omkring økonomien for road pricing, må der tænkes hele vejen rundt:
- Anlægsomkostninger til overvågningssystemer og administrative byrder skal der holdes skarpt øje med. Administrative omkostninger risikerer nemlig at stjæle provenuet, viser eksempler fra udlandet. Det kan simpelthen være meget dyrt at drive systemet. Reelt set var omkostningerne til at drive systemet en af de væsentligste årsager til, at det til sidst blev lagt i graven – af den daværende S, SF, R regering.
Eldrup-kommissionen synes da også selv noget tøvende over for road pricing modellen, idet rapporten i sin slutning anbefaler en ”langsigtet” indførelse af for en kilometerbaseret vejafgift med forslag om, at andre lande går forrest. Kommissionen påpeger også, at en sådan afgift kan have en skævvridende effekt.
Erik Østergaard: - Jeg kender ikke længden på kommissionens lyskegle, men skævvridning af vilkår kender vi til i transporterhvervet. Også af den årsag fraråder vi at lave lastbiltransport om til en skatteopkrævningsmaskine, der i sidste ende rammer danske erhvervsliv.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00
Billeder
Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Kilometerafgift: Ministermøde før lukketid16.5.2023 18:48:29 CEST | Pressemeddelelse
DTL - Danske Vognmænd var tirsdag eftermiddag inviteret til møde i Skatteministeriet med skatteminister Jeppe Bruus (S) og transportminister Thomas Danielsen (V) sammen med en række andre transportorganisationer.
Frede Andersen & Søn vinder Den Grønne Transportpris 202320.4.2023 15:08:47 CEST | Pressemeddelelse
Vognmandsforretningen Frede Andersen & Søn ApS fra Næstved kunne smykke sig med titlen som ”Danmarks grønneste vognmand” og indkassere 25.000 kr., da prisen i dag blev uddelt på Transport 2023 i Messecenter Herning.
Ny trafiksikkerhedskampagne skydes i gang på Transport 2023 i Herning18.4.2023 10:13:25 CEST | Pressemeddelelse
Med en række korte filmbudskaber til unge mellem 13-16 år skal en ny kampagne fra DTL – Danske Vognmænd og en række samarbejdspartnere synliggøre lastbilers kraft og udfordringer i trafikken. Kampagnen med titlen "hop med i førerhuset" har forpremiere fredag den 21. april på transportmessen Transport 2023 i Herning
Folketinget bør se seriøst på vognmænds alternativ til dyr brandbeskatning4.4.2023 13:28:10 CEST | Pressemeddelelse
Beregninger fra DTL – Danske Vognmænd viser, at samfundet kan få dobbelt så meget CO2-begrænsning for de samme penge. Det kan ske, hvis en ny regering erstatter den foreslåede bureaukratiske kilometerafgift på tunge køretøjer med en generel forhøjelse CO2-afgift på benzin og diesel.
Vognmænd om rapport om frontalkollisioner: To- og tresporede landeveje er dødsfælder30.9.2022 13:02:05 CEST | Pressemeddelelse
I en tid, hvor samfundets fokus er rettet mod varme i rørene, krig i Europa og stigende inflation minder Havarikommissionens nye rapport om frontalkollisioner os om døden og ulykkerne på vores egne veje. Og det er velkomment, mener DTL – Danske Vognmænd, der dog advarer imod at spare på de offentlige budgetter, når det gælder vejforanstaltningerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum