Eldrup-kommissionens ånd må forblive i regeringskontorerne
Lastbilerne skal være med til at holde for, hvis indførelse af 1 mio. elbiler i 2030 skal blive en realitet. Og det skal bl.a. ske ved en indførelse af en road-pricing model fra 2025, fremgik det af mandagens pressemøde med elbilkommissionen – den såkaldte Eldrup-kommission. DTL-Danske Vognmænd advarer regeringen mod at følge rådet.

Eldrup-kommissionen foreslår at finansiere et nyt bilafgiftssystem gennem en ny, fast vejafgift på 1.000 kroner årligt fra 2023, som både kommer til at gælde for danske og udenlandske vare- og personbiler. Men kommissionen foreslår samtidig, at lastbilerne må til lommerne, og det skal til gengæld ske gennem afskaffelse af Eurovignet-ordningen og indførelse af en kilometerbaseret afgift – også kaldet Road Pricing på helt op til 10 kr. pr. km. Det huer ikke DTLs adm. direktør Erik Østergaard:
Højere transportpriser
- Jeg må sige, at den ånd, der nu er sluppet ud af flasken af Eldrup-kommissionen, bør holde sig inden døre i regeringskontorerne og ikke slippe ud i samfundet. Hver eneste dag kører vognmandserhvervet for erhvervslivet og private forbrugere og spiller en helt afgørende rolle i at få samfundet til at fungere, hvilket man bl.a. så under Corona-krisens lock down. Transport, hvor der intet reelt alternativ findes til fossile drivmidler. Hvis man vil pålægge transportørerne ekstra udgifter for at løse basale og uundværlige samfundsopgaver, som alle nyder godt af, så ender regningen naturligvis hos dansk erhvervsliv og forbrugerne gennem højere transportpriser.
Erik Østergaard slår samtidig fast, at dette hverken vil fremme eller sikre den omstilling, der er ønsket
Meget dyr i drift
Erik Østergaard påpeger, at, hvis road pricing skal være GPS-baseret og sikre, at det ikke bliver små villaveje, der bliver brugt som indfaldsveje, så er de teknologiske løsninger langt fra skudsikre. I regnestykket omkring økonomien for road pricing, må der tænkes hele vejen rundt:
- Anlægsomkostninger til overvågningssystemer og administrative byrder skal der holdes skarpt øje med. Administrative omkostninger risikerer nemlig at stjæle provenuet, viser eksempler fra udlandet. Det kan simpelthen være meget dyrt at drive systemet. Reelt set var omkostningerne til at drive systemet en af de væsentligste årsager til, at det til sidst blev lagt i graven – af den daværende S, SF, R regering.
Eldrup-kommissionen synes da også selv noget tøvende over for road pricing modellen, idet rapporten i sin slutning anbefaler en ”langsigtet” indførelse af for en kilometerbaseret vejafgift med forslag om, at andre lande går forrest. Kommissionen påpeger også, at en sådan afgift kan have en skævvridende effekt.
Erik Østergaard: - Jeg kender ikke længden på kommissionens lyskegle, men skævvridning af vilkår kender vi til i transporterhvervet. Også af den årsag fraråder vi at lave lastbiltransport om til en skatteopkrævningsmaskine, der i sidste ende rammer danske erhvervsliv.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00
Billeder

Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
DTL: Skatteskrue omfordeler fra vognmænd til privatbilister5.12.2020 16:35:38 CET | Pressemeddelelse
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har indgået en klimaaftale for vejtranspor, der betyder, at de tunge køretøjer skal holde for, når regeringens drømme om el-bilerne på de danske veje skal realiseres. -Det er helt skævt, udtaler Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør,
Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed26.10.2020 14:58:57 CET | Pressemeddelelse
Der har i den seneste tid være røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale. Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse:
Pakkeafgift kan dræbe endnu flere erhverv end Corona30.9.2020 15:42:36 CEST | Pressemeddelelse
Det rumler fra Christiansborg med rygter om, at forestående forhandlinger om revidering af postloven vil indeholde et udspil fra regeringen om en pakkeafgift til at støtte PostNords underskudsgivende aktiviteter, herunder særligt brevudbringning. DTL – Danske Vognmænd kalder det galmandsværk, hvis afgiften får ben at gå på.
Kilometerafgift er dyr og kompliceret skatteopkrævning24.9.2020 17:37:21 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens planer om kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler, som led i en reduktion i CO2-udslippet i vejtransportsektoren med en mio. ton, får knubbede ord med på vejen fra DTL – Danske Vognmænd. Regeringen vil nemlig beskatte lastbilerne i højere grad for at finde penge til grøn omstilling.
Politiet sinker særtransporter9.9.2020 15:13:12 CEST | Pressemeddelelse
Politiet har indført ny praksis, der forsinker tilladelser til særtransporter i op til flere uger. Det er helt uholdbart både for branchen og for kunderne, mener DTL - Danske Vognmænd, der sammen med en række erhvervsorganisationer, nu beder justitsministeren og transportministeren om at gribe ind.
Hvem er Danmarks grønneste vognmand? DTL - Danske Vognmænd og Jyske Finans stifter Den Grønne Transportpris2.9.2020 13:13:07 CEST | Pressemeddelelse
Hvilke vognmænd er de største ildsjæle, når det gælder grøn transport i Danmark? Det skal afgøres, når en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans skal uddeles på Transportmessen i 2021 og sætte fokus på de mange grønne initiativer i den (klima)udskældte branche. Jagten på Danmarks grønneste vognmænd er i gang!
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum