Elbilguiden.dk skal hjælpe danskerne med at vælge elbil

Det kan være svært at få overblik over hvilken elbil, der bedst passer til ens behov og økonomi. En ny gratis tjeneste, elbilguiden.dk, giver nu potentielle bilkøbere mulighed for at sammenligne kørselsmønster, elbilmodeller, opladningsmuligheder og meget andet. Bag initiativet står energiselskabet E.ON, der vil gøre det nemmere at vælge elbil.

Elbilguiden.dk fra E.ON skal gøre det nemmere at vælge elbil. Foto: E.ON

Der er mange faktorer, der spiller ind, når man skal købe ny elbil. Hvad må den koste, hvor kan man lade og hvor lang er rækkevidden? Det er bare nogle af de spørgsmål, der i dag gør det svært at vælge den helt rigtige elbil. Den nye elbilguide løser disse problemer. Elbilguiden præsenterer en detaljeret bekvemmeligheds-, klima- og økonomiscore, og man kan hurtigt dykke ned i resultaterne og vurdere, om skiftet til en elbil kan betale sig.

”Guiden gør det nemt at navigere rundt i alle de spørgsmål, man som bilkøber har, og lettere at træffe en mere oplyst beslutning om ens næste bilkøb. Forhåbentlig vil guiden få flere til at vælge en elbil fremfor en fossilbil,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON, og påpeger, at antallet af ladepunkter i 2017 overhalede antallet af tankstationer.

Guide rammer et tørt sted

Elbilguiden er udviklet på baggrund af grundige brugerundersøgelser og giver information om de fleste elbilmodeller, der er på markedet i dag. Brugeren får hurtigt et billede af, om skiftet til elbil vil påvirke ens daglige kørselsmønster og økonomi – og ikke mindst den klimamæssige betydning skiftet til elbil får. Har man lyst, kan man også bestille en prøvetur i den elbil, der passer til ens præferencer, direkte gennem Elbilguiden. Guiden kan gennemføres på 5-10 minutter og kræver ganske få klik og indtastninger.

Foruden de løbende brugertilbagemeldinger i udviklings- og testfasen har man også samarbejdet med elbilfabrikanter, så det også er muligt at booke en prøvetur i den elbil, der passer til ens præferencer. Elbilguiden lanceres først i Danmark, og målet er, at den herefter udrulles i hele Norden efterfulgt af flere europæiske lande.

"Guiden er et godt initiativ og et fint værktøj til folk, der overvejer at skifte til elbil. Det gode ved guiden er, at den både forholder sig til elbilisternes egne behov og økonomi og de miljø- og klimamæssige fordele ved at vælge elbilen,” siger Anna Hilden, formand for elbilforeningen FDEL, og tilføjer, at guiden rammer et tørt sted.

www.elbilguiden.dk er lanceret og kan tilgås fra alle browsere og på alle typer af tablets, smartphones og computere. Den opdateres løbende med nye elbilmodeller og ladepunkter.

Elbilguiden.dk fra E.ON skal gøre det nemmere at vælge elbil. Foto: E.ON
Foto: E.ON

E.ON konsernet og Clever inngår fellesforetak for å akselerere utrullingen av ultra-hurtiglading til elbiler9.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Det europeiske energiselskapet E.ON og den danske ladeoperatøren Clever har fått grønt lys fra EUs konkurransemyndigheter til å inngå et fellesforetak, som med støtte fra EU, skal rulle ut et nettverk av 48 ultra-hurtigladere i Danmark, Norge og Sverige - hvorav 20 skal etableres i Norge Det nye selskapet har allerede åpnet den første ladestasjonen i Danmark, med gratis lading til alle elbilister.

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.