Elafgifter tynger store varmepumper

Energistyrelsens rejsehold i varmepumper har gjort status for deres arbejde. De fortjener ros for indsatsen med at få gang i varmepumperne, mener Dansk Fjernvarme.

Der har længe været et ønske om at få flere store eldrevne varmepumper ind i fjernvarmen, hvor de er spået en stor fremtid. Det er imidlertid endnu ikke lykkedes på grund af især ugunstige rammevilkår.

Energistyrelsens rejsehold har netop udgivet en status for deres arbejde. Og rejseholdet har leveret en god og sober rapport, lyder vurderingen fra fjernvarmens tænketank Grøn Energi.

- De har gjort et grundigt stykke arbejde, når man tænker på, de har været i kontakt med 110 interessenter, lyder vurderingen fra analysechef i Grøn Energi Jesper Koch.

Rejseholdet opsamler blandt andet erfaringer fra 2015 med at fremme varmepumper i fjernvarmen via Energistyrelsens tilskudsordning på 26,7 millioner kroner til 10 varmepumpeprojekter.

- Med disse projekter får vi nærmest fordoblet varmepumpekapaciteten i fjernvarmen fra ca. 20 MW til ca. 40 MW samtidig med, at man får demonstreret erfaringer fra så forskellige varmekilder som luft, grundvand, industrispildevand, røggas og overskudsvarme, fortæller Jesper Koch.

Han hæfter sig blandt andet ved, at rapporten peger på, at en kombination med biomasse og varmepumpe ofte kan være økonomisk attraktiv, mens det modsatte synes at være tilfældet, når man kombinerer varmepumper med solfangeranlæg.

Ikke nok at fjerne PSO
Selv om rapporten baserer sine resultater på noget højere flispriser i forhold til de faktiske priser, Dansk Fjernvarme oplever blandt medlemmerne, og meget lave elpriser de næste mange år, bemærker analysechefen, at varmepumper i Energistyrelsens analyse stadig har højere varmepriser sammenlignet med biomasse.

- Det passer meget godt med vores egne konklusioner. Og det bekræfter, at så længe el til varmepumper er ramt af PSO og energiafgifter, vil biomasse fortsat være den økonomisk billigste løsning for fjernvarmeselskaberne, siger analysechefen og fortsætter:

- Vi får derfor ikke for alvor gang i varmepumperne i de decentrale kraftvarmeområder med de nuværende rammevilkår. Dels er der skæve afgifter og ugunstige eltariffer, dels er de samfundsøkonomiske forudsætninger ikke til fordel for varmepumperne, siger Jesper Koch.

Pressechef Dansk Fjernvarme Rune Birk Nielsen tlf. 2490 4197

Dansk Fjernvarme er fjernvarmens brancheorganisation og dækker 99 procent af fjernvarmeproduktionen i Danmark. Varmen leveres af knap 400 fjernvarmeselskaber. Dansk Fjernvarmes medlemmer forsyner i dag 1,7 millioner boliger og 3,6 millioner danskere med fjernvarme.