ISS Danmark

Ekstraordinær travlhed hos ISS efter kolde vintermåneder

Lave temperaturer og ustadigt vejr har betydet langt flere opgaver end normalt for servicevirksomheden ISS

Efter en mild start på vintervejret i december har resten af vinteren indtil videre været koldere og vejret mere ustadigt end normalt. De lave temperaturer fra midten af januar og frem til uge 7 kombineret med store mængder sne og frost har betydet, at ISS’ vintertjeneste har udført langt flere opgaver end på en gennemsnitlig vinter.

”Vi har haft rygende travlt siden nytår, hvor vi og vores underleverandører har været på udkald næsten 100 gange ude hos vores kunder for at rydde sne og salte og gruse veje for at sikre ordentlige forhold for medarbejdere og gæster, så de trygt og sikkert har kunnet komme til og fra bygninger,” siger John Bernth, driftschef i ISS Danmark.

Det ustadige vintervejr med skiftevis frost og tøvejr har været en medvirkende årsag til, at ISS’ vinterberedskab er blevet aktiveret flere gange end normalt på en vinter. Gennemsnitligt rykker ISS ud 50-70 gange, men i år har vintertjenesten foreløbigt været ude næsten 100 gange.

Prognoser giver bedre planlægning
For at sikre den bedst mulige planlægning og udførelse af opgaverne bliver vejret nøje overvåget på baggrund af data fra DMI, Vejdirektoratet og lokalt ude i kommunerne.

”Prognoserne giver os det bedste grundlag for, hvor og hvornår der skal glatførebekæmpes og på hvilket tidspunkt, det skal udføres. Derudover benytter vi os af et udkalds- og overvågnings-system, specielt udviklet til netop vintertjeneste. Dette giver et fuldt og overskueligt overblik over udkald, igangsætning, styring og overvågning af aktiviteter,” siger John Bernth.

Fra november til og med marts er vintertjenesten et aktivt døgnbemandet beredskab, der kan nå ud til alle dele af landet med kort varsel. Udover ISS’ vintertjeneste har ISS også samarbejdspartnere fordelt over hele landet, hvor der ca. er 150 medarbejdere, der dækker 450 lokationer. Beredskaberne tæller derudover 120 maskiner, der bruges i glatførebekæmpelsen.

ISS udfører glatførebekæmpelse for nogle af Danmarks største virksomheder hen over vintermånederne.

Information om ISS Danmark

Følg pressemeddelelser fra ISS Danmark