Ekstra sproghjælp til flersprogede i coronakrisen

Covid-19-krisen har ramt flersprogede børn særligt hårdt.
Måneder uden at få øvet deres danske sprog i børnehaver og skoler koster dyrt på sprogudviklingen hos mindre børn. Mange flersprogede børn er i forvejen 1-2 år forsinkede i deres dansksproglige udvikling ved skolestart, så nedlukningen og den efterfølgende genåbning med fokus på restriktioner fremfor sprogstøtte kan få alvorlige konsekvenser for børnenes skolegang - også på langt sigt.
Nu vil sprogforskere fra SDU og organisationen 2 Timer om Ugen sætte ind mod corona-krisens negative konsekvenser for flersprogede børn.
Til både forældre og børn
De har for nylig åbnet nye sprogklubber for flersprogede børn i Odense og Esbjerg, hvor børnene hver uge gennem nye metoder som sproglege og filosofiske dialoger får stimuleret den sproglige bevidsthed og generelle evne til at lytte til, forstå, tænke og producere talt sprog.
Derudover inviterer projektet også til forældre-sprogcafé en gang om måneden. De nye sprogklubber er målrettet de 6-7-årige og er støttet af en bevilling fra Novo Nordisk Fonden.
Behov for nye input
Lektor Laila Kjærbæk fra Institut for Sprog og Kommunikation på SDU har store forventninger til samarbejdet om de nye sprogklubber.
-Problemstillingerne omkring nogle flersprogede børns sprogudvikling er velkendte – og bliver naturligvis forstærket af Covid-19-krisen. Hidtil har både forskning og praksis haft svært ved at få hul på problemerne, selvom det er virkelig vigtigt at styrke flersprogede børns sprogudvikling, siger hun og uddyber:
- Uden stærke sprogkompetencer er det svært for børnene at lære at læse og følge med i skolen i alle fag. Med projektet håber vi at kunne bidrage til en løsning på problemet.
Gang i snakken
Lektor Laila Kjærbæk fortæller videre, at erfaringerne fra de første forsøg med sprogklubber var meget positive:
- Da vi afprøvede vores metoder med sproglege, filosofiske dialoger og forældrecafé sidste år, var de flersprogede førskolebørn, der deltog, meget glade for det og snakkede løs. Forældrene vendte også tilbage og fortalte, at deres børn var begyndt at snakke mere derhjemme og spørge om helt andre ting end før.
Børn får en bedre chance
Også 2 Timer om Ugen ser frem til samarbejdet, der har som formål at give flersprogede børn en bedre chance for at klare sig godt.
-Det har været vidunderligt at være flue på væggen, når forskerne har prøvet deres nye metoder af. Pludselig kan børn – der ellers aldrig siger noget på dansk – formulere sig, så andre lytter. Man kan se, hvordan børnene vokser både sprogligt og i forhold til selvtillid, lyder det begejstret fra Pia Sigmund, formand for 2 Timer om Ugen
Og den daglige leder i organisationen, Alaa Abdol Hamid, uddyber:
-For os er det centralt, at alle børn får lige muligheder for at udvikle sig, så de kan klare sig i det danske samfund, og i familier med flere sprog kræver det ekstra tid og ressourcer. Med projektet håber vi at kunne udvikle nye måder at motivere og bakke familierne op, så vi får forebygget, at flersprogede børn forlader folkeskolen uden at kunne ret meget dansk.
Fokus på forældresamarbejde
At projektet rækker hånden ud til både flersprogede børn og deres forældre, når det gælder børnenes sprogudvikling, er også en vigtig del af indsatsen. Det understreger Laila Kjærbæk fra Institut for Sprog og Kommunikation:
-I 2 Timer om Ugen er de lykkedes rigtig godt med at etablere forældresamarbejde, modsat mange andre sprogindsatser til flersprogede børn. Det giver os mulighed for at tage udgangspunkt i barnet, familien og hjemmet i projektet, siger hun og understreger:
-Det er noget mere hensigtsmæssigt end de gængse råd, som flersprogede forældre ofte møder om at rime eller øve forholdsord med børnene, selvom forældrene ikke altid selv har helt styr på de detaljer i det danske sprog.
Og Pia Sigmund fra 2 Timer om Ugen uddyber:
-Alle forældre til flersprogede børn ønsker, at det skal gå deres børn bedre end dem selv. Men de er nervøse for, hvordan deres børn skal kunne følge med i skolen og rådvilde i forhold til, hvad de selv kan gøre. Vi vil inspirere forældrene til at stimulere børnenes sprog – så det ikke bliver en byrde – men en naturlig del af hverdagen.
Det er forhåbningen, at sprogklubberne for flersprogede børn kan udvides til flere kommuner i landet. Men først og fremmest skal de nye metoder til sprogstimulering videreudvikles i Odense og Esbjerg de næste to år.
Kort om projektet
Indsatsen med nye sprogklubber og forældre-sprogcafeer til flersprogede børn og deres familier er et samarbejde mellem Center for Sprog og Læring & Filosofi i Skolen - begge fra SDU og 2 Timer om Ugen, en frivillig organisation, der støtter flersprogede børn sprogligt, kulturelt og socialt. Vollsmose Bibliotek og Abildgårdskolen er også en del af projektet. Indsatsen har fået 0,5 mio. kr. i støtte fra Novo Nordisk Fonden.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt:
Lektor Laila Kjærbæk; mail: kjarbak@sdu.dk, mobil: 2498 4111
Billeder

Information om Syddansk Universitet
Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Unge, der er utilfredse med deres krop, dropper oftere ud af deres ungdomsuddannelse29.10.2025 11:00:40 CET | Pressemeddelelse
Unge, der føler sig for tykke eller for tynde, har markant større risiko for ikke at gennemføre deres ungdomsuddannelse. Det viser et nyt studie, som peger på, at de unges opfattelse af deres egen krop kan have lige så stor eller endda større betydning for skolefrafald end deres faktiske vægt.
Mikroalger og kunstig intelligens kommer Østersøen til undsætning23.10.2025 10:23:22 CEST | Pressemeddelelse
Med mikroalger som levende sensorer vil et ambitiøst dansk-tyskt forskningsprojekt bygge en digital tvilling af Østersøen – og give politikere og borgere et demokratisk værktøj til at teste, hvilke løsninger der rent faktisk virker mod iltsvind og algeopblomstring.
Splittede forældre har svært ved at navigere i deres børns skærmbrug23.10.2025 09:32:41 CEST | Pressemeddelelse
Nyt studie viser, at forældre kæmper med at finde balancen i deres børns skærmbrug: For meget skærm opleves som bekymrende og i modstrid mod forældrenes værdier og opfattelse af det gode børneliv – omvendt kan skærmen også give børnene noget godt.
Erfaren universitetsdirektør fortsætter på SDU21.10.2025 14:39:34 CEST | Pressemeddelelse
SDU’s bestyrelse har forlænget ansættelsen af universitetsdirektør Thomas Buchvald Vind, der siden 2017 har stået i spidsen for universitetets administration.
Stephen King hædres med særlig H.C. Andersen-pris10.10.2025 08:59:54 CEST | Pressemeddelelse
Stephen King modtager en særlig H.C. Andersen-pris for sin fantasifulde og mørke fortællekunst, der har tryllebundet millioner af læsere verden over. Prisen markeres med et offentligt arrangement i Odense den 17. november.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
