Eksportkrise kalder på pres på EU

Den danske regering skal lægge pres på EU for at sikre garanti til forsikring af eksportører. Det mener vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt, på baggrund af nye katastrofetal for dansk eksport.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at Danmarks eksport er faldet med 5 pct. fra februar til marts svarende til ca. 3,5 mia. kr. Nogle områder er ramt særligt hårdt, herunder eksport af færdigvarer, der på en måned er faldet med 16 pct.

Udviklingen kalder på øget opmærksomhed på hjælp til små eksportører, mener Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark:

”Mens politikernes fokus lige nu er på en genopretning af den danske økonomi, så må vi ikke glemme, at de mange danske eksportører er dybt afhængige af international økonomi. De bliver hårdt ramt i den kommende tid uden bedring i horisonten. Mens den danske regering via hjælpepakkerne støtter virksomhedernes likviditet, mangler der tilsvarende støtte til at fastholde eksporten.”

Eksportkreditfonden, EKF kan via den såkaldte genforsikringsordning understøtte forsikring af eksport ved at stille garanti til kreditforsikringsselskaber. Listen over godkendte eksportlande til denne ordning blev udvidet i slutningen af april. En endelig udvidelse til at gælde alle eksportmarkeder, afventer dog godkendelse fra EU. Jakob Brandt foreslår, at regeringen lægger pres på EU, for at det hurtigst muligt sker:

”Tyskland og Frankrig har for nyligt fået tilladelse, men vi venter fortsat i Danmark. Danske eksportører, der er afhængige af at sælge til Tyskland, Sverige, USA og mange andre af vores store handelspartnere står derfor uden mulighed for forsikring. Der er al grund til at regeringen skal lægge pres på, at vi kan understøtte danske eksportører.”

Politikere lukker hul: Selvstændige kan nu passe corona-ramte børn hjemme20.9.2020 11:55:35 CESTPressemeddelelse

Selvstændige bliver en del af den nye ordning, hvor forældre kan passe deres hjemsendte, corona-ramte børn på barselsdagpenge. Dermed lukker politikerne det hul, som opstod i sidste uges trepartsaftale mellem regeringen, fagbevægelsen og de store arbejdsgivere. SMVdanmark takker for, at politikerne har lyttet, men mener også, det er helt fair og naturligt, at selvstændige bliver inkluderet i ordningen.