Eksporten af grøn teknologi falder

For hvert år der går, falder danske virksomheders eksport af energiteknologier, viser nye tal. Det er særligt andre europæiske lande, der i mindre grad køber danske løsninger, når de for eksempel skal spare på energien eller opføre nye kraftvarmeværker.

I 2014 eksporterede danske virksomheder energiteknologiske løsninger for 78,4 milliarder kroner. I 2015 faldt tallet til 76,7 milliarder kroner, året efter faldt eksporten yderligere til 75,5 milliarder kroner, og i 2017 var eksporten faldet til 75,1 milliarder kroner. Det viser tal i Dansk Byggeris Energianalyse.

- Det er tankevækkende, når der rundt om i verden tales meget om at reducere udledningen af drivhusgasser, stoppe den globale opvarmning og i det hele taget spare på energien og omstille til grøn energi, at eksporten af danske energiteknologiske løsninger falder, siger energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen.

Det er særligt andre EU-lande som Tyskland og Sverige, der i mindre grad end tidligere køber danske løsninger.

Eksporten af grøn energiteknologi som fx termostater, pumper og isolering, er faldet med hele 13 procent i perioden 2014 til 2017. Øvrig energiteknologi som fx udstyr til at hente olie op fra undergrunden eller distribuere elektricitet faldt også i både 2015 og 2016, men steg i 2017.

- Selvom det er svært at sætte tal på, så kan et samlet fald i eksporten af energiteknologi på tre milliarder kroner i løbet af kun tre år uden tvivl mærkes på antallet af danske arbejdspladser, siger Camilla Damsø Pedersen.

Eksporten af energiteknologi udgjorde i 2014 cirka 12 procent af Danmarks samlede vareeksport, mens det tal i 2017 faldt til 11,1 procent.

- Danske energiteknologiske løsninger udgør en pæn del af Danmarks samlede eksport, og derfor kan vi ikke bare lade udviklingen fortsætte. Hvis andre lande, og helst også flere lande, skal vælge danske løsninger, så kræver det, at der allerede nu prioriteres langt flere penge til forskning, udvikling og demonstration. Midlerne til energiforskning er blevet kraftigt beskåret de seneste år, og det er den forkerte vej at gå, siger Camilla Damsø Pedersen.

Energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen, telefon 23 28 49 13
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Koncept Roof med naturskifer og integrerede solceller. Foto: Komproment.dk