Eksplosiv maj-vækst i udenlandsrejsende i Aarhus Airport

Knap 40.000 gæster rejste gennem Aarhus Airport til eller fra internationale destinationer i maj. Med et samlet passagertal på 52.607 runder lufthavnen 200.000 passagerer blot fem måneder inde i 2023 og overhaler 2019 med længder.

Rejser til Mallorca, Faro, London, Oslo og andre udenlandske destinationer går som varmt brød ud af Aarhus Airport. Strømmen af internationale rejsende ud og ind ad den østjyske lufthavn i maj måned slår alle rekorder for forårsmåneden. Alene set i forhold til maj i 2019 viser passagertallene for internationale passagerer en fremgang på 28 procent. Det samlede passagertal i maj 2023 på 52.607 præsenterer en stejl opadgående kurve, der overstiger antallet af rejsende i 2019 med 8,5 procent. Samtidig runder lufthavnen mere end 200.000 passagerer blot fem måneder ind i 2023. Det tegner godt for vækstrejsen, mener lufthavnens direktør.

"Vi oplever en massiv interesse for de soldestinationer, vi har på afgangstavlen i Aarhus Airport. De rejsende har taget virkelig godt imod Palma de Mallorca og Faro, som er Ryanairs senest tilkommende ruter, og sæderne til Malaga og Milano er fyldt op. Businessrejserne til de nordiske hovedstæder tager også fart, og SAS indsætter snart en morgenafgang til Oslo i tillæg til aftenafgangen. Det er gode pejlemærker for 2023, hvor vi forventer at runde op mod 530.000 passagerer”, siger Lotta Sandsgaard, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Indenrigsflyvningerne til København afventer fortsat at opleve lignende vækstrater. Det skyldes, at SAS endnu ikke er oppe på samme frekvens og kapacitet som i 2019. Samtidig udfordrer flyvelederkrisen Københavnerrutens positive udvikling og tidstabeller.

”Flyvelederkrisen i København giver desværre lidt turbulens i flytiderne, og det er især kedeligt for vores indenrigspassagerer, som måske skal rejse videre ud i verden. På de direkte internationale ruter til og fra Aarhus ligger vi til gengæld med en høj punktlighed på planmæssige afgange og ankomster, og vi går de travle sommermåneder i møde med ro i maven,” siger Lotta Sandsgaard.

Ryanair sætter kursen mod endnu mere solskin i juni, hvor ruterne til Zadar og Korfu går i luften, og sommerruten til Bornholm letter med DAT. I juli øger Ryanair frekvensen til London og Gdansk med 30 procent, og BRA åbner den nye rute til Visby på Gotland. Charterselskaberne Århus Charter, Spies, Atlantis og Gislev Rejser oplever allerede nu stor søgning mod populære spanske, græske, egyptiske og italienske rejsemål.

Aarhus Airport har allerede rundet 200.000 gæster i 2023. I maj måned rejste 28 procent flere internationale rejsende igennem lufthavnen end i samme periode i 2019.

I foråret 2024 står lufthavnen færdig efter en totalmodernisering og udvidelse til dobbelt størrelse. I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Det tager cirka 35 minutter at nå Aarhus Airport A/S fra centrum af Aarhus.