Buch Advokatfirma

Ekspert i arv: fodfejl kan tvinge efterladte fra hus og hjem

Siden finanskrisen har mange sparet testamentet væk. Den gængse opfattelse er, at man arver hinanden, hvis man er gift, men ifølge advokaten kan det hurtigt blive en dyr fodfejl.
Det er en myte, at ægtefæller arver alt efter hinanden, så længe de bor under samme tag, og derfor kastes mange familier ud i økonomisk stormvejr, hvis den ene ægtefælle dør. Foto: PR.

Det er en myte, at ægtefæller blot arver alt efter hinanden, så længe de bor under samme tag. Mange familier kastes ud i økonomisk stormvejr, fordi børnene arver en fjerdedel af formuen, når den første ægtefælle dør. Ofte må huset sælges, hvis den efterladte ikke har råd til at skifte med børnene. Ifølge Susanne Vestergaard Andersen, advokat og partner i Buch Advokatfirma i Haderslev, har mange sparet testamentet væk i kølvandet på krisen.

– De efterladte står i forvejen i en meget svær situation. Her sikrer testamentet, at familien kan beholde det samme økonomiske grundlag som hidtil, og børnene vil først arve, når begge forældre er gået bort. Det er en god måde, som ægtefæller, at passe på hinanden, siger Susanne Vestergaard Andersen.

Har man et testamente, kan børnenes arv i første omgang begrænses til tvangsarven, der udgør 1/16 af familiens aktiver. Så har alle råd til at skifte med børnene, og den efterladte rammes ikke nær så hårdt.

– Mange ægtefæller tænker også, ”vi kan bare sidde i uskiftet bo, når den første af os dør”, men det er bestemt ikke en god idé, da den efterladte bliver stillet til regnskab for eventuel misrøgt af det uskiftede bo. Og så skal der betales erstatning, advarer Susanne Vestergaard Andersen.

Beskyt børnene

Ifølge advokaten bør man desuden oprette et testamente af hensyn til børnenes arv, der med fordel kan gøres til deres særeje, hvilket betyder, at arven ikke vil indgå i bodelingen med eventuelle svigerbørn.

– Har man børn, der for eksempel arver et sommerhus, kan man i testamentet sikre sig, at svigerbørnene ikke har krav på halvdelen af sommerhusets værdi i tilfælde af en skilsmisse. Det er en måde at beskytte børnenes fremtidige arv på, påpeger Susanne Vestergaard Andersen.

Testamente eller spisebord

Der er ifølge advokaten flere grunde til, at testamentet fortsat nedprioriteres. Det kan være ubehageligt at forholde sig til livets afslutning, og andre ting står ofte højere på familiens shoppingliste, mener hun.

– Hvis valget står mellem et nyt spisebord eller et testamente, vælger mange den fysiske ting, de får glæde af her og nu. Desværre risikerer man at brænde fingrene på den beslutning, siger Susanne Vestergaard Andersen, der anbefaler at alle uanset civilstand tager stilling til et testamente.

Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
oar@epicent.dk

Billeder

Download
Ifølge advokat Susanne Vestergaard Andersen negligerer mange fortsat testamentet, og det kan medføre, at de efterladte langt fra har fuld kontrol over familiens arv. Foto: PR.
Download

Information om Buch Advokatfirma

Buch Advokatfirma
Hansborggade 30, 3. sal
6100 Haderslev

74 53 52 51http://www.buch-advokatfirma.dk

Buch Advokatfirma kan spores tilbage til 1912 og står således for mere end 100 års tradition. Virksomhedens vision er at være det foretrukne advokatfirma inden for værdiskabende rådgivning i Sydjylland.

Følg pressemeddelelser fra Buch Advokatfirma

Flere pressemeddelelser fra Buch Advokatfirma