StudyMind

Eksamenstræning i Virtual reality vil gøre op med studydrugs

Studydrugs og betablokkere bliver stadig mere populære når eksamensangsten melder sig. Men brug af både lovlige og ulovlige stoffer til at overkomme nervøsitet og angst er en kortsigtet løsning, der ikke griber fat om roden på problemet. Tech-startuppen StudyMind vil gøre op med pille brugen ved at tilbyde virtual-reality eksamenstræning til elever og studerende

Når landets gymnasieelever i disse dage går til mundtlige eksamener, vil nogle af de elever, der lider af angst og nervøsitet op til eksamen, benytte sig af lovlige eller ulovlige betablokkere – også kaldet studydrugs – til at sænke pulsen kunstigt og dermed holde den værste nervøsitet på afstand.

Stoffer udskyder problemerne – men løser dem ikke

Founder af EdTech-virksomheden StudyMind og cand. Mag.i psykologi Anna Stelvig, har mere end 10 års erfaring med at lære eksamensangste elever at håndtere angst og nervøsitet, så de kan holde fokus på den faglige formidling. Hun ser store udfordringer i at bruge betablokkere, i stedet for at arbejde med sin nervøsitet:

”Problemet når man bruger studydrugs er, at hjernen ikke selv lærer at regulere nervøsiteten, og i stedet for at mestre situationen og angsten ved egen hjælp, føler eleven at situationen kun kan mestres med hjælp udefra i form af piller”, siger Anna Stelvig. Og i stedet for at tage succesoplevelsen med sig videre efter eksamen, vil eleven føle at han er nødt til at “dope” sig selv for at klare situationen. Som alternativ til Studydrugs foreslår Anna Stelvig en helt anden løsning til at få bugt med eksamensangsten – en gang for alle.

Psykologisk eksponeringstræning kan være en del af løsningen

”I StudyMind arbejder vi for at give elever mulighed for at træne oplæg og eksamener i Virtual Reality. Fagligheden er i fokus og ind ad bagdøren sniger vi mentaltræningen. Jo flere succesoplevelser, eleverne får med at kunne mestre situationen, jo mere selvsikre vil de være når det virkelig gælder”, siger Anna Stelvig. Sammen med sit team har hun udviklet en app, hvor elever og studerende kan træne sig selv mentalt og fagligt klar til eksamen på mobilen.

Træningen er baseret på hendes erfaring som psykologisk rådgiver og på den nyeste EdTech, der skal eksponere elever for eksamenssituationen i trygge rammer.

Eleven sætter sig med mobilen og træner hele eksamen, både oplæg og den efterfølgende faglige dialog med lærer og censor. På den måde får eleven kendskab til både eksamensformatet og det faglige niveau.

”Resultatet af VR-træningen bliver bedre faglig formidling og øget selvtillid, uden at det koster dyrt i tid og penge hos psykologen. Og troen på sine egne evner og på, at man mestrer præstationssituationer, det er noget, man kan bruge i mange sammenhænge og hele livet”, slutter Anna Stelvig.

Marie-Louise ThorsenKommunikationskonsulent

Tlf:30233047