EKF melder sig ind i Brintbranchen som led i strategisk PtX-satsning

Det er med stor glæde, at Brintbranchen kan byde EKF Danmarks Eksportkredit velkommen som nyt medlem.

EKF Danmarks Eksportkredit er et af verdens førende eksportkreditinstitutter på vindprojekter og grøn omstilling. Årtiers erfaring med grøn omstilling giver nu EKF mulighed for også at være i front med finansiering og risikoafdækning, når det gælder brint og Power-to-X (PtX).

Derfor giver det god mening for EKF også at være medlem af Brintbranchen, hvor EKF bliver budt velkommen med glæde:

"Vi er meget glade for, at EKF har valgt at melde sig ind i Brintbranchen som led i deres strategiske PtX-satsning. Det er afgørende for hele den danske brint- og PtX-industri, at brint og PtX tænkes ind i en eksportkontekst, og at danske virksomheder også har mulighed for at udvikle deres forretning i andre lande end Danmark. For at få succes er finansiering et nøgleelement og vi mener derfor, at EKF’s medlemskab tilføjer stor værdi for vores øvrige medlemmer, samt branchen som helhed. Vi glæder os meget til samarbejdet,” siger Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen.

Også hos EKF Danmarks Eksportkredit ser CEO Peder Lundquist frem til samarbejdet:

"Vi oplever en enorm interesse hos vores store kunder for PtX, og viljen til at komme i gang er meget stor. Derfor giver det god mening for os at være medlem af Brintbranchen, hvor vi kan komme endnu tættere på relevante aktører i branchen. Vi ser jo gerne, at når man siger PtX-eksport, så tænker man både på brinteksport, men også på eksport af PtX-teknologi. Og særligt, når det gælder PtX-teknologi, kan man med fordel tænke EKF ind. Vores mission er i alt hvad vi laver, at gøre Danmark rigere og verden grønnere," siger Peder Lundquist.

Ny EU-definition placerer danskproducerede grønne brændsler i førerfeltet i transportsektoren23.5.2022 14:08:43 CEST | Pressemeddelelse

Dansk brint er grøn brint – nu også ifølge en ny, europæisk definition, som EU-Kommissionen i fredags har sendt i høring i form af den længeventede delegerede retsakt om VE-oprindelse af de såkaldte RFNBOs. Definitionen sikrer, at langt de fleste danskproducerede Power-to-X-brændsler (PtX) til anvendelse i transport bliver stemplet som grønne med det samme. Forventningen om, at definitionen snart bliver udvidet til andre sektorer gør, at den danske brint- og PtX-industri er særdeles velpositioneret til at tage førertrøjen i etableringen af en europæisk brintøkonomi.

Brintbranchen: Stærk Esbjerg-aftale giver unik mulighed for Danmark18.5.2022 19:17:06 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen roser dagens historiske aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har indtænkt brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur At brint med et produktionsmål på 20GW i 2030 er en integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, lyder det i en kommentar til de fire statsministres erklæring fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der også påpeger, at brintsatsningen giver unikke muligheder for dansk erhvervsliv.

REPowerEU kickstarter europæisk brintøkonomi18.5.2022 15:05:59 CEST | Pressemeddelelse

Brint og Power-to-X spiller en nøglerolle for at EU hurtigt kan blive uafhængig af russisk gas og olie. Det har EU-Kommissionen i dag annonceret med lanceringen af udspillet REPowerEU. Som en del af planen skal der investeres massivt i bl.a. infrastruktur, teknologi samt anvendelse af brint i industri og transport. Brintbranchen mener, at udspillet er ambitiøst og visionært men realistisk, og understreger, at Danmark har stærke forudsætninger – og en forpligtigelse – til at bidrage til at indfri de dagens målsætninger.

Brintbranchen: Danmark kan mere – især med brint og Power-to-X19.4.2022 10:09:33 CEST | Pressemeddelelse

En af den grønne omlægnings nye nøglespillere – den fremadstormende brint- og PtX industri, roser regeringens nye klima- og energiudspil ”Danmark kan mere II”. Særligt initiativerne til at mangedoble VE-produktionen og udnytte hele det danske havpotentiale, får roser med fra Brintbranchen. Brintbranchen understreger, at den hurtigste måde at få massive mængder vedvarende energi (VE) igennem energisystemet er ved at sikre konverteringen til grøn gas og grønne brændstoffer. Dermed kan vi potentielt spare store udgifter til udbygning af elnettet, og at brint kan være med til hurtigt at booste produktionen af grøn gas.