EKF - Danmarks Eksportkredit

EKF finansierer ny cementfabrik, der med banebrydende teknologi mindsker CO2 udledning med op til 20 procent

EKF bistår med en 10-årig køberkreditfinansiering på USD 43,2 mio. et projekt i det sydlige Ghana, der anvender ny teknologi til at mindske CO2 ved cementfremstilling

Cementindustrien står for omkring syv til otte procent af verdens samlede CO2-udledning. Men det er en svær industri at omstille til en grønnere profil. Nu er det dog lykkedes FLSmidth at skabe en banebrydende kalcineringsteknologi, der erstatter klinkermateriale af kalksten med kalcineret ler. Herved bliver CO2-aftrykket af slutproduktet væsentligt reduceret.

Anlægget med den banebrydende teknologi fra FLS er det blot andet anlæg af sin slags i verden, samt det hidtil største. Den nye teknologi skal nu anvendes hos CBI Ghana Ltd., der er beliggende uden for Accra i det sydlige Ghana.

Bæredygtige investeringsafkast

Med den nye cementslibningsstation regner det Schweizisk-ejede firma med både af få finansielle og bæredygtige investeringsafkast fra både lavere CO2-udledning, energi – og brændstofsbesparelser samt reducerede omkostninger på mindre import af klinker-materiale.

Cementprojektet i Ghana repræsenterer en milepæl i omstillingen til grøn produktion af cementindustrien, hvor lokalt ler bliver brugt i stedet for importeret klinkermateriale, der udgør størstedelen af CO2-udledningerne via selve produktionsprocessen. Erstatningen af klinkermateriale med lokalt ler vil betyde en reduktion af CO2-udledningen med op til 20 procent per ton cement uden at gå på kompromis med kvaliteten. Indregner man CBI Ghanas salg af kalcineret ler til andre cementfabrikker, vil de undgåede CO2-udledninger svare til en reduktion på 30 procent sammenlignet med den nuværende produktionsteknologi.

EKF har ydet en køberkreditgaranti på ca. USD 43,2 mio. og er dermed den største bidragyder til projektet.

Vigtigt projekt for den grønne omstilling

”Det er et fantastisk projekt, der har afgørende betydning for den grønne omstilling i almindelighed og cementfabrikker i særdeleshed”, siger Senior Vice Precident, Large Corporates & Institutions, Jens Hestbech.

Han bliver bakket op af FLSmidth-direktøren:

”Betydningen af dette kan ikke overvurderes, og kalcineret ler er endnu et eksempel på, hvordan cementindustrien reagerer på det øgede behov for en mere grøn og miljøvenlig produktion. CBI-projektet i Ghana markerer en milepæl for den grønne omstilling i cementindustrien,” siger Carsten Riisberg Lund, Cement Industri President, FLSmidth, og fortsætter: Det er vores anden rekordstore lerkalcineringordre på under et år og en, der bliver verdens største installation. Vi er meget glade for, vi har en række finansielle partnere ombord, der kan få dette til at lykkes, både IFU, det norske NORFUND og EKF i samarbejde med Bank Société Générale, der har vist sand dedikation til bæredygtighedsaspekterne i dette projekt.”

"Tak til EKF og IFU for opbakningen, vi fik allerede tidligt i forhandlingsfasen med CBI Ghana etableret et stærkt samarbejde, hvor vi sammen kunne udvikle en fælles finansiel løsning for projektet. Den nye, grønne teknologi, der bliver benyttet, var en stærk drivkræft for alle parter,” siger Tine Bremholm Kokfelt, Department Manager Global Project & Export Finance for FLSmidth.

“Ghana er den perfekte lokation til at bruge ler som et miljømæssigt alternativ til klinker. Vi er vidne til en stigende efterspørgsel efter cement i regionen, men kalksten af ​​lav kvalitet har tidligere tvunget os til at importere klinker. Med hjælp fra FLSmidth kan vi nu øge vores kapacitet uden at gå på kompromis med miljøet,” siger Frédéric Albrecht, CEO i CBI Ghana Ltd.

EKF's deltagelse er dermed med til at understøtte FLSmidths vitale MissionZero-strategi for cementindustrien. Det er også perfekt afstemt med det næsten 90-årige partnerskab mellem EKF og FLSmidth.

I EKF har vi vores egen klimapolitik, hvor vi forpligter os til et netto-nul-emissionsmål i 2045.

Information om EKF - Danmarks Eksportkredit

EKF - Danmarks Eksportkredit
Lautrupsgade 11

+45 35462600https://ekf.dk/

Den bedste sikkerhed en virksomhed kan få

EKF er Danmarks eksportkredit. Vi hjælper danske virksomheder med at gøre det muligt og attraktivt for andre at købe varer fra Danmark. Det gør vi ved at hjælpe med at skaffe finansiering og ved at forsikre virksomheder og banker mod de økonomiske og politiske risici, der kan være ved at handle med andre lande.

Følg pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit

Flere pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit