Ejerleder i spidsen for Plantorama vinder Årets Ejerleder 2021 i Østjylland

Peter Vang Christensen fra Plantorama A/S vinder prisen som Årets Ejerleder 2021 i Østjylland for at have udviklet en helt unik forretning, der stort set har markedet for sig selv og har udsigt til yderligere vækst. Prisen fik han overrakt ved en velbesøgt regionskåring hos PwC i Aarhus.
Peter Vang Christensen fra Plantorama A/S er Årets Ejerleder 2021 i Østjylland.

Peter Vang Christensen er ejerlederen bag Plantorama A/S med hovedsæde i Lystrup, som blev grundlagt af hans far, Søren Vang Christensen. Peter, der er sjette generation af gartnere i familien, vinder prisen som Årets Ejerleder 2021 i Østjylland. Han er en ejerleder, som de sidste 25 år har formået at bygge en virksomhed op fra 20 medarbejdere til nu 700 medarbejdere, der er med til at skabe en ”Oase af liv” i Plantoramas 13 havecentre i Danmark.

“Plantorama med Peter i spidsen står som en klar vinder i Danmark. Han har udviklet et koncept, der gør, at virksomheden stort set står alene på markedet uden de store konkurrenter, og hvor der fortsat er plads til betydelig vækst,” fortæller Mads Meldgaard partner i PwC i Aarhus, og tilføjer:

”Peter er visionær og har i mange år formået at videreudvikle og udvide sit forretningsgrundlag. Han har overblik over alle detaljer, men giver sin ledelsesgruppe plads og tillid. Det har skabt stærke resultater, og det fortjener anerkendelse.”

Fra potteplanter til en totaloplevelse
Plantorama A/S har i de seneste 25 år gennenmgået store forandringer. Plantorama var i starten mest kendt for salg af potteplanter, men som tiden gik, blev forretningen større og større både i butiksomfang og i sortiment. I dag spænder sortimentet vidt: fra haveplanter over håndredskaber og keramik til vand i haven og gaveartikler, ligesom man i nogle centre også har dyrecentre, arrangerer events, har cafeeer og snart også restauranter flere steder.

”Peter Vang Christensen er meget jordnær, rolig og analyserende, men han er også ekstremt ambitiøs og klar til at gå nye veje. Han er visionær og investerer og transformerer konstant sin forretning. Det har resulteret i flotte vækstresultater,” fortæller Henrik Kjærulff Damsgaard, regionsdirektør i Nykredit.

Hos Dansk Erhverv er man heller ikke i tvivl om, at Peter Vang Christensen er den rette vinder af Årets Ejerleder 2021 i Østjylland:

”Historien om Peter og Plantorama er også historien om et vellykket generationsskifte. I flere år blev virksomheden ledet i et samarbejde mellem far og søn, der udgjorde en stærk kombination af faderens passion for gartneri og Peters drivkraft og flair for investering og konceptudvikling,” siger Betina Hagerup, direktør for markeder i Dansk Erhverv, og ønsker tillykke med prisen.

Fakta om Plantorama A/S
Plantorama er et dansk familieforetagende, hvor det første havecenter blev grundlagt tilbage i 1987 i Egå ved Århus med et sortiment af stueplanter. Peter Vang Christensen, hvis tiptipoldefar var slotsgartner på Eskjær Gods i Salling og hvis tipoldefar, oldefar og farfar alle var gartnere, er nu sjette generation i erhvervet og medejer og direktør i Plantorama. Hans far, Søren Vang Christensen, er stadigvæk i fuld vigør i virksomheden, og det er efterhånden blevet til mere end 40 begivenhedsrige år mellem blomster og frodige planter.

De stærke konkurrenter:

Poul Thyregod fra Proshop A/S (Højbjerg)
Poul Thyregod startede Proshop tilbage i 1995 sammen med tre partnere, som den ambitiøse ejerledere senere købte ud. Poul har vidst allerede fra barnsben, at han ville være selvstændig, ligesom sine forældre. Som ejerleder er Poul altid i udvikling, hvilket også kommer til udtryk gennem Proshop, der har solgt alt fra film og spil til højtalere og computere og hele tiden har fulgt med i, hvad kunderne efterspørger. Det har været en så god forretning, at virksomheden på kun fire år har mere end fordoblet salget og kom ud af 2020 med rekordtal, mens 2021 forventes at slå ny rekord.

Carsten Schmidt & Jakob Høy Biegel fra Skatepro ApS (Hinnerup)
Jakob Høy Biegel stiftede Skatepro tilbage i 1996 som et hobbyprojekt, mens Carsten Schmidt trådte til i 2010 og har efterfølgende opnået en ejerandel på 40 %. Jakob og Carsten har over en 5-årig periode eskpanderet Skatepro fra 20 til hele 42 lande, og virksomheden rummer i dag et sortiment på 20.000 varenumre inden for alt fra rulleskøjter og skateboard til bmx-cykler og ski- og surfudstyr. Virksomheden er førende i Europa inden for sin niche og ser frem til fortsat ekspansion inden for og uden for Europa.

Vinder af Årets Helt(inde) i region Østjylland 2021
Vinderen af Årets Helte i region Østjylland går til Karin Salling og Salling Fondene. Årets heltinde har gennem flere år gjort en markant forskel i både Region Østjylland og Aarhus. Særligt indenfor idræt og kultur har forskellige aktører oplevet at Salling Fondene med Karin Sallings påvirkning og deltagelse gennem sin involvering har været afgørende for at aktiviteter kunne gennemføres og faciliteter kunne etableres. I forbindelse med at COVID-19 blev særligt idræts- og kulturområdet ramt hårdt.  Karin Sallings personlige engagement og Salling Fondenes økonomiske bidraghar været helt afgørende for at hjælpe idræts- og kulturlivet i Århus godt igennem en kritisk Covid-19-udfordring med nedlukninger.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller pressekonsulent Rikke Gredsted Seidenfaden fra Nykredit på mobil 44 55 14 49 eller pressekonsulent Jesper Ingemann fra Dansk Erhverv på 22650941.

Fakta om Årets Ejerleder 2021
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag Årets Ejerleder, som afholdes for 18. gang. Årets tema er bæredygtighed.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 18. november 2021 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC, Årets Ejerleder 2019 og to erhvervsprofiler.

Tidligere landsvindere
2020 (særår uden vinder pga COVID-19), Michael Holm fra Systematic (2019) Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Top Mountain Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Peter Vang Christensen fra Plantorama A/S er Årets Ejerleder 2021 i Østjylland.

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.