Ejer og Dyreværnet i chok: Rystet over knivdrab på den seksårige schæfer Corina

Det var en glædens dag på Dyreværnets internat i Rødovre ved København, da den seksårige schæfertæve Corina blev bortadopteret. Den 1. august 2012 drog hun logrende fra Dyreværnets internat med sin nye ejer, der var faldet pladask for den dejlige schæferpige. Men allerede syv måneder efter var livet slut for Corina. Hun blev lørdag den 2. marts fundet ca. 500 meter fra sin bopæl. Hun havde været bundet til et træ, hendes hals var skåret over og kraniet trykket ind – angiveligt efter slag fra en hammer.
Corina hos Dyreværnet sommeren 2012. Foto: Dyreværnet

Da Corinas ejer og hans kæreste skulle ud at bowle fredag den 1. marts, tilbød en bekendt at passe deres seksårige schæfer Corina. Ejeren og hans kæreste takkede ja, hvilket viste sig at være en fatal beslutning. For dagen efter var den glade hund død.

Corinas ejer forklarer til Dyreværnet:
-          Vi fik en meddelelse om, at Corina var løbet væk fra den person, der passede hende, så min kæreste og jeg satte en eftersøgning i gang.  Vi fandt Corina lørdag ved middagstid ca. 500 meter fra vores bopæl. Hun lå 15 meter fra et træ, hun havde været bundet til. Hendes hals var skåret over, og hendes kranie bar tydelige tegn af, at hun var blevet slået med en hammer. Den person, der skulle passe hende indrømmede, at det var hans værk. Han fortalte mig, at han ville have Corina med ind i sit hus, hvilket hun ikke ville. Derfor slog han hende med en skovl, og hun blev gal og skulle angiveligt have bidt ham. Da han følte sig truet over hendes adfærd, slog han hende med en hammer og skar halsen over på hende.

-          Jeg er dybt chokeret over hændelsen, fortæller Corinas ejer og fortsætter: - Vi var virkelig glade for vores Corina. Hun var en rigtig god hund, der kunne både med børn og med voksne. Corina kendte den person, der skulle passe hende og har aldrig nogensinde udvist aggressiv adfærd over for ham eller over for andre. Vi har meldt sagen til politiet og kan forstå, at den formodede gerningsmand står til at få en bødestraf. En bødestraf…..

Dyreværnets dyreværnsansvalige, Nina Amdi Carlsen, er rystet over drabet på Corina:
-          Jeg er dybt chokeret over, at et menneske i det hele taget kan finde på at slå en hund ihjel. Og at gøre det på så brutal og drabelig en måde, som der er tale om i Corinas tilfælde, er helt ude af proportioner. Desværre har vi erfaring for, at straframmen i sådanne tilfælde er minimal.  Den formodede gerningsmand har selv to hunde, og jeg er dybt bekymret for deres velbefindende. Jeg håber inderligt, at den person, der er ansvarlig for Corinas død, får frakendt retten til at have med dyr at gøre.

Dyreværnets dyrlæge, Therese Wilbert fra Centrum Dyrehospital betegner sagen som værende af særlig grov karakter:
-          Det er en chokerende historie, selv for os dyrlæger, der har været i branchen i mange år og trods alt, har set lidt af hvert. Vi tager selvfølgelig stor afstand fra så grufulde handlinger og der er ingen tvivl om, at det er en klar overtrædelse af Dyreværnsloven af særlig grov karakter.

Dyreværnet er i dialog med Corinas ejer og dyreværnsforeningen vil følge sagen tæt.

For yderligere information eller fotos kontakt venligst Dyreværnets direktør Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15.

Corina hos Dyreværnet 2012. Foto: Dyreværnet

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898 er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver Danmarks største internat, som er beliggende på Islevdalvej i Rødovre. Dyreværnet har, som den eneste dyreværnsforening i Danmark no kill-politik og alt sættes ind på at redde ethvert dyr fra aflivning. Dyreværnet modtager dyr fra både Politi og Falck, der ofte anbringer både hunde og katte på internatet. Disse kan komme ind som hittedyr eller i forbindelse med dødsfald, fogedsager, indlæggelser eller fængselsophold. Private kan også indlevere deres dyr til internatet. Dyreværnet kører desuden på dyreværnssager i hele Danmark.