EjendomDanmark: Dialog frem for diktat

En række af de store butikskæder har problemer med at betale huslejen på grund af coronakrisen. Men løsningen på udfordringerne er at gå i individuel dialog med den enkelte udlejer af lokaler fremfor diktat fra hovedsædet, lyder det fra ejendomsbranchens erhvervsorganisation EjendomDanmark.

”Vi har opfordret alle udlejere til at tage en dialog med erhvervslejerne for at sikre, at vi kommer gennem krisen uden at ellers sunde virksomheder og butikker går ned. Det kunne fx handle om en lokal aftale om at udsætte huslejen eller nedsætte den i en periode. Det har alle en interesse i,” siger adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft.

Han understreger, at samfundssindet må gå begge veje. Hvis store kæder uden dialog blot meddeler, at de ikke vil betale husleje, kan det få seriøse konsekvenser fx for mindre udlejere eller butikscentrene, der risikerer at måtte lukke. Ligesom der vil blive tab af endnu flere arbejdspladser og renoveringer, der ikke bliver udført.

”Vi tilslutter os derfor tanken om, at alle må bære en del af omkostningerne ved den krise, vi lige nu er i, og opfordrer derfor igen til dialog fremfor diktat,” siger Jannick Nytoft.

EjendomDanmark roser i øvrigt kæden Matas, der har anerkendt, at også udlejere kan være udsatte i den nuværende krise og har lovet ikke at skubbe udsatte udlejere ud over kanten.

EjendomDanmark anerkender fuldt ud, at der er behov for hjælp til butikker og virksomheder, som er klemt. Blandt andet har en række butikker brug for hjælp, indtil regeringens hjælpepakker til faste udgifter som husleje når ud til de erhvervsdrivende.