EIT-URBAN-MOBILITY
Byer, der som København allerede i dag investerer i bæredygtig mobilitet, kan skabe samfundsøkonomiske nettofordele på op mod 3 mia. kr. i 2030, viser ny undersøgelse fra EIT Urban Mobility [1]. På europæisk plan vil byer, der investerer i bæredygtig transport, hvert år generere nettofordele på næsten 1 mio. kr. for hver eneste borger. For København peger rapporten bl.a. på større udbredelse af deletjenester og mere fokus på efterspørgselssiden – både med hensyn til behovet for person- såvel som varetransport. Massive investeringer i ny infrastruktur er derimod ikke vejen frem.
Der er multimedier i denne pressemeddelelse. Se hele meddelelsen her: https://www.businesswire.com/news/home/20211111005625/da/
Frem mod 2030 har København behov, at der investeres yderligere 3,2 mia. kr. (435 mio. euro) i bæredygtig mobilitet, sammenlignet med niveauet i dag.
Med de rigtige prioriteringer og politikker på området vil dette til gengæld skabe nettofordele svarende til næsten 3 mia. kr. (395 mio. euro). Heraf alene knap 2 mia. kr. (261 mio. euro) i sparede sundhedsomkostninger som følge af undgået forurening, sygdom og dødsfald [2]. Det viser en ny undersøgelse fra EIT Urban Mobility [1].
Rapporten fokuserer på byer i EU-27 med mere end 50.000 indbyggere og udpeger de mest omkostningseffektive politikker og investeringsområder set i forhold til byernes størrelse og geografiske placering. Rapportens resultater kan udforskes interaktivt på EIT Urban Mobility's hjemmeside [3].
Byer som København står over for en række specifikke by- og transportpolitiske muligheder, der hver især kan hjælpe med at opfylde både de danske og europæiske CO2-reduktionsmål [4]. Rapporten viser, at de bedste løftestænger for København er øget fokus på deletjenester, bedre regulering af efterspørgselssiden for både person- og varetransport, samt nye innovative mobilitetstjenester og mere gunstige prisforhold.
Politisk bør der fokuseres på at fremme ”mobility as a service” tilbud, deletjenester for både persontransport, fragt og og vareudbringning, og herunder også trinvis udbredelse af selvkørende køretøjer. Andre anbefalinger for København omfatter desuden nødvendigheden af øget politisk opmærksomhed omkring smartere (dynamisk) prissætning af f.eks. parkering og såkaldt efterspørgselsfølsom transport, herunder trængsels- og forurenings-/zoneafgifter.
Omvendt viser rapporten at massive investeringer i selve den offentlige transportinfrastruktur vil være den dyreste løsning i forhold til at opfylde CO2-reduktionsmålene. Især på grund af de store investeringer, det vil kræve afgørende at forbedre både det skinnebårne- (metro, S- og letbane, sporvogne) og busnettet.
En miljømæssig og økonomisk bæredygtig mobilitetspolitik for hver af landets større byområder som Storkøbenhavn, Århus, Odense og Ålborg vil ikke kun hjælpe gevaldigt med at opfylde CO2-reduktionsmålene men også direkte forbedre livskvaliteten i de berørte byområder. Rapporten viser, at med det rette policy-mix og investeringer kan antallet af trafikrelaterede dødsfald allerede i 2030 gennemsnitligt nedbringes fra 1,9 til 0,8 pr. 100.000 indbyggere, medens bilejerskabet og dermed trængslen kan reduceres fra 225 til 156 biler pr. 1000 indbyggere og endelig at udbredelsen af både delings- og aktive transportformer kan øges med 26 % i forhold til i dag.
På EU-plan har større og mellemstore europæiske byer samlet set behov for ekstra investeringer på 86 milliarder euro i bæredygtig bymobilitet frem mod 2030. Overgangen til mere bæredygtig bymobilitet kan samtidig skabe nettofordele på op til 177 milliarder euro. Af disse nettofordele kan byerne potentielt generere 79 milliarder euro i sparede sundhedsomkostninger, der i dag er forbundet med forurening og dødsulykker. I 2050 vil hver eneste euro, der investeres i overgangen til bæredygtig bymobilitet, resultere i samfundsøkonomiske fordele svarende til 2,32-5,66 euro (3,90 euro i indtægter og 1,76 euro i eksternaliteter).
Rapporten bliver officielt præsenteret på Tomorrow.Mobility World Congress , der finder sted i Barcelona fra 16. november til 18. november. Det er transportanalysefirmaet TRT Trasporti e territorio [5], der på opdrag af EIT Urban Mobility har udført analysen ved hjælp af en modellering baseret på de målsætninger, som er fastsat i Green Deal- og "Fit for 55"-politikpakkerne. Analysen fokuserer på byer i EU-27 med mere end 50.000 indbyggere.
SLUT
[1] Rapporten kan tilgås her: https://www.eiturbanmobility.eu/wp-content/uploads/2021/10/Final-report_Long-version.pdf
[2] Såkaldte eksternaliteter, som vedrører de sparede omkostninger ved undgåede skader og sygdomme forårsaget af luft- og støjforurening samt ikke-udledte drivhusgasser.
[3] https://public.tableau.com/views/CostsandBenefitsoftheUrbanMobilityTransitioninEurope/HOME?:language=en-US&:display_count=n&:origin=viz_share_link
[4] Green Deal forudser en reduktion af drivhusgasemissioner fra transportsektoren på 90 % i 2050 sammenlignet med 1990-niveauerne.
[5] Trasporti e territorio: http://www.trt.it/
BAGGRUND
Om EIT Urban Mobility
EIT Urban Mobility, et offentligt-privat partnerskab under EU’s European Institute for Innovation and Teknologi (EIT) har til formål at fremskynde løsninger og overgangen til et brugercentreret, integreret og multimodalt transportsystem for Europas større byer. EIT Urban Mobility’s regionale kontor (Innovation Hub) for Nordeuropa er beliggende i København. Som det førende europæiske innovationsfællesskab for bymobilitet arbejder EIT Urban Mobility på at undgå fragmentering ved at lette samarbejdet mellem byer, virksomheder, universiteter, forskningsinstitutioner og opstartsvirksomheder for at løse byernes mest presserende mobilitetsudfordringer. Ved at bruge byer som levende laboratorier viser vores industri-, forsknings- og universitetspartnere, hvordan nye teknologier konkret kan arbejde for at løse reelle problemer i rigtige byer ved at transportere mennesker, varer og affald på smartere måder.
For mere information kan du besøge www.eiturbanmobility.eu .
Se kildeudgaven på businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20211111005625/da/
Information om Business Wire
Følg pressemeddelelser fra Business Wire
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Business Wire
BitGo sikrer OCC-godkendelse til konvertering til føderalt chartret National Trust Bank13.12.2025 02:12:00 CET | Pressemeddelelse
Sætter ny standard for institutionel digital aktivinfrastruktur med samlet føderal tilsyn BitGo Holdings, Inc. (“BitGo”), virksomheden inden for digital aktivinfrastruktur, annoncerede i dag, at Office of the Comptroller of the Currency (“OCC”) godkendte virksomhedens ansøgning om at konvertere BitGo Trust Company, Inc., et trustselskab registreret i South Dakota, til en nationalbank ved navn BitGo Bank & Trust, National Association (N.A.). Med dagens OCC-godkendelse af konverteringen fungerer BitGos datterselskab af Trust Company nu som BitGo Bank & Trust, National Association (N.A.). BitGo Bank & Trust, N.A. vil operere under et enkelt, ensartet føderalt tilsynssystem, der gør det muligt at levere den klarhed, styring og reguleringssikkerhed, som institutioner forventer af et føderalt reguleret fiduciært selskab. Denne godkendelse styrker BitGos position som et institutionelt fundament for det moderne finansielle system, der kombinerer tilsyn på bankniveau med den sikkerhed, complian
FIA, Formula 1 Group and All 11 Race Teams Officially Sign the Ninth Concorde Agreement, Securing Strength and Stability for the Sport in Pivotal Five-Year Agreement12.12.2025 17:10:00 CET | Press release
Multi-year Concorde Governance Agreement signed by the FIA, Formula 1 Group and all 11 teams, securing the World Championship through 2030 Paves the way for a more professionalised sport and represents a new era of collaboration between the FIA and Formula 1 Group Long-term commitment enhances sporting reliability, global reach and stability for teams, fans and broadcasters The Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), the global governing body for motor sport and the federation for mobility organisations worldwide, and Formula 1 Group, the Commercial Rights Holder, have today announced the signing of the Concorde Governance Agreement, a crucial contract defining the regulatory framework and governance terms of the FIA Formula One World Championship until 2030. This follows the announcement in March that the 2026 Commercial Concorde Agreement had been signed by all the teams and Formula 1 Group. Together, these agreements constitute the ninth Concorde Agreement, representing a m
Anabranch Capital Management, LP supports relisting of SmartCraft ASA to Nasdaq Stockholm12.12.2025 16:26:00 CET | Press release
Reference is made to the stock exchange announcement by SmartCraft ASA ("SmartCraft" or the "Company") on 1 December 2025 regarding the contemplated relisting of SmartCraft from Euronext Oslo Børs to Nasdaq Stockholm (the "Relisting") and the announcement of a cross-border merger to effect the Relisting. Funds managed by Anabranch Capital Management, LP (“Anabranch”) intend to vote in favour of the merger plan resolved by the boards of SmartCraft and its Swedish wholly owned subsidiary, SmartCraft Group AB (publ), to effect the Relisting at the Company's extraordinary general meeting planned for January 2025 (the "EGM"). Anabranch intends to vote with all Anabranch shares held at the Record Date for the EGM in favour of the relisting effected by the merger plan. Funds managed by Anabranch currently hold approximately 15.9 million shares in SmartCraft. Disclaimer: The views expressed are those of the authors and Anabranch Capital Management, LP as of the date referenced and are subject
Mohammed Ben Sulayem Re-Elected as President of the FIA12.12.2025 15:49:00 CET | Press release
The Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), the global governing body for motor sport and the federation for mobility organisations worldwide, today confirms that Mohammed Ben Sulayem has been re-elected as President of the FIA, following the election of his Presidential List by the General Assembly in Tashkent, Republic of Uzbekistan. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251212213181/en/ President Mohammed Ben Sulayem now begins his second four-year term, having overseen a period of significant renewal and stabilisation for the organisation since his initial election in 2021. Over the past four years, the FIA has undergone a wide-ranging transformation, improving governance, operations and restoring the financial health of the federation. These changes have strengthened the FIA’s position as the world’s governing body for motorsport and the leading authority on safe, sustainable, and affordable mobility.
Perma-Pipe International Holdings, Inc. Announces Third Quarter 2025 Financial Results12.12.2025 15:00:00 CET | Press release
Net sales of $61.1 million for the quarter and $155.8 million year-to-date.Income before income taxes of $10.9 million for the quarter and $21.1 million year-to-date.Diluted earnings per share of $0.77 for the quarter and $1.49 year-to-date.Backlog of $148.9 million at October 31, 2025, up from $138.1 million at January 31, 2025. Perma-Pipe International Holdings, Inc. (NASDAQ: PPIH) announced today financial results for the third quarter ended October 31, 2025. “For the three months ended October 31, 2025, net sales were $61.1 million, an increase of $19.5 million, or 46.9%, compared to $41.6 million in the same quarter of the prior year. Growth was driven by higher sales volumes in both the Middle East and North America. Gross profit was $21.0 million, up $6.9 million from $14.1 million last year, reflecting higher activity levels. Selling, general and administrative expenses increased to $8.3 million from $7.3 million, primarily due to higher payroll and professional fees, including
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
