Egmont Højskolen indstillet til prestigefyldt parasportpris

Højskolen er af DGI indstillet til Kulturministerens Parasportspris for det store arbejde som skolen udfører for at styrke parasportbevidstheden blandt eleverne.

En af landets største højskoler, Egmont Højskolen ved Hou i Østjylland, er af DGI blevet indstillet til Kulturministerens Parasportspris.

Prisen gives til personer, organisationer, virksomheder eller andre, som har gjort en enestående indsats for handicapidrætten.

I indstillingen fra DGI lægges der blandt andet vægt på, at Egmont Højskolen har gjort en ekstraordinær indsats og er gået nye veje i at styrke parasportbevidstheden hos alle elever. Højskolen har både elever, der har dyrket meget parasport og idræt, samt elever, der aldrig har dyrket parasport. Målet er blandt andet at styrke paraportsbevidstheden hos alle elever, give dem lyst til at bevæge sig og en tro på, at alle kan være en del af et kropsligt fællesskab.

På højskolen har eleverne blandt andet adgang til Vandhalla, der er verdens måske mest tilgængelige svømmehal. Her er der både vandtræning med varmtvandsbassin, træningscenter og hal med klatrevæg for alle. Højskolen har også en fuldt tilgængelig badebro, hvor alle vandsportsaktiviteter kan sættes i gang og et havneanlæg med specialbyggede minitollere og større sejlbåde.

Egmont Højskolen udbyder en lang række idrætsfag, som integrerer såvel parasport som den almene sport. Fagene udbydes til alle elever, og der kan være meget forskellige måder at deltage på. Fagene kan være tilpasset nogle af eleverne, andre gange spiller alle elever eksempelvis kørestolsbasket, hvad enten de har et handicap eller ej. Alt sammen er med til at styrke samspillet mellem mennesker med forskellige livsituationer.

Kulturministerens Parasportspris uddeles på DR’s sportsgalla, Sport2018, som afholdes den 5. januar 2019.

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6300 foreninger har over 1,5 mio. medlemmer.