Egencia

Egencia interviewer globetrotter og sportsjournalist Luna Christofi

Hvilke ting bliver altid pakket i kufferten, hvad bliver i skuffen derhjemme og hvordan sikrer man den mest sikre og behagelige rejse som hyppig erhvervsrejsende? Egencia, erhvervsrejsebureauet i Expedia-koncernen, har spurgt rejsevante Luna Christofi om hendes bedste rejsetips. Luna rejser ugentligt til sportsarrangementer i hele verden, og er efterhånden ekspert på området. Hendes råd er essentielle for enhver erhvervsrejsende, der ofte er på farten.

Efter Egencias verdensomspændende undersøgelse, hvor erhvervsrejsende blev spurgt om deres vaner og præferencer, ønskede Egencia Danmark at gå lidt mere i dybden med en af Danmarks mest prominente rejseprofiler – Luna Christofi. Hun er sportsjournalist og muligvis bedst kendt som reporter på TV3+, hvor hun dækker Champions League og Formel 1. Med en lang karriere i udlandet har Luna Christofi gjort sig værdifulde rejseerfaringer, fordi hun hvert år bruger mange timer og dage både på at være undervejs og på at finde sig til rette på nye destinationer. Luna Christofi har rejst hele verden tynd og veksler let mellem flere forskellige sprog; herunder både tysk, spansk og italiensk. Og som reporter ved utallige events i udlandet har hun således samlet en masse gode tips til, hvordan man som erhvervsrejsende får den bedste og mest behagelige erhvervsrejse – både før, under og efter:

Egencia: Hvad anbefaler du for at gøre rejsen mere behagelig?
”Mine råd er dybest set baseret på de mange fejl, jeg altid eller i hvert fald ofte begik. I dag rejser jeg således aldrig uden litteratur, tandbørste og en iPhone-oplader i håndbagagen, og stort set altid i let sort bomuldstøj.”

Egencia: Hvad er dit bedste erhvervsrejseråd?
”Pak altid i god tid og brug tid på at pakke,” fortæller Luna Christofi. Hun fortæller også, at det kan være en god idé at tjekke, hvordan vejret kommer til at arte sig før omfattende rejser, der involverer andre klimaer end det, man er vant til – og måske endda flere forskellige. ”Jeg lærer det aldrig,” fortæller Luna Christofi. Hun fortsætter: ”Jeg mangler for eksempel altid regnfrakke og gummistøvler i Asien.”

Egencia: Hvad skal man være opmærksom på undervejs?
”Det er vigtigt at være insisterende overfor flyselskaberne, når der er det mindste problem. Sæt dig godt og grundigt ind i de rettigheder, du har som passager ved aflysning, forsinkelse, bagageforsinkelse etc.”
(Red. Egencia er enige, og anbefaler, at man tjekker det selskab, man anvender, da reglerne er forskellige fra selskab til selskab. Hvis uheldet skulle være ude og din afgang er aflyst eller forsinket, kan du med fordel anvende AirHelp til at få hjælp til at få din kompensation).

Egencia: Hvordan gør du flyveturen behagelig?
”Book et sæde ved nødudgangen, så du har mere benplads. Du kan også forsøge at få sæde uden nabo, så der er lidt mere plads på rejsen.”

Egencia: Hvordan kommer du bedst ned i gear undervejs og efter rejsen?
”Litteratur (velvalgt) til rejsen er fundamental. Specielt de lange rejser udenfor Europa. Her byder flyselskaberne på en del film, men de er ofte de samme fra selskab til selskab,” siger Luna Christofi. Hun råder derfor andre, der ofte rejser i længere sammenhængende periode til at tage en god bog med i stedet. ”En god bog er i øvrigt altid den bedste måde at koble af på for mig,” siger hun.

Klik her for at finde flere gode råd for erhvervsrejsende.

Information om Egencia

Egencia
Meldahlsgade 5, 3.

Egencia gør erhvervsrejser mere effektive. Egencia sætter den erhvervsrejsende i centrum og udvikler kontinuerligt brugervenlige løsninger, der understøtter hele rejsen og sikrer at rejsepolitikken overholdes. Drevet af brugerindsigt og teknologiinvesteringer fra moderselskabet Expedia Gruppen, samler Egencia alt det, som de rejsende og rejseansvarlige behøver – indhold, teknologi, service og rapportering – i én platform. Egencia udbyder sine ydelser i 65 lande. For mere information om Egencia, besøg www.egencia.dk eller besøg vores blog eller LinkedIn.