VVS Mester

Efterspørgsel på varmepumper boomer op til nyt tilskud fra Bygningspuljen

Den 28. september kan boligejerne søge tilskud til klimavenlige boligforbedringer, når Bygningspuljen atter åbner for ansøgninger. Det har fået efterspørgslen på varmepumper til at eksplodere hos de danske VVS’ere.
Efterspørgslen på varmepumper er eksploderet hos de danske VVS’ere. Den 28. september kan boligejere igen søge tilskud om tilskud fra Bygningspuljen til klimavenlige boligforbedringer. Foto: PR.

Efter Energistyrelsen for nylig meldte ud, at der tirsdag den 28. september igen åbnes for ansøgninger til Bygningspuljen, har mange af de boligejere, der fortsat fyrer med olie, gas eller brændeovn, når huset skal varmes op, haft travlt med at indhente tilbud på varmepumper.

19.000 kroner stilles en boligejer med et hus på 140 kvadratmeter i udsigt i tilskud for at skifte til varmepumpe, og den gulerod har givet travlhed hos VVS-installatører landet over.

– Aldrig før har der været så stor en interesse blandt danskerne for at udskifte eller supplere den eksisterende varmekilde med en varmepumpe. Det er klimavenligt, og med mulighed for et tilskud på mange tusind kroner fra Bygningspuljen er det en god løsning og et godt tidspunkt for rigtig mange husejere at tage skridtet, siger Martin Paysen, der er VVS-installatør hos Belø VVS A/S og medlem af VVS Mester, der er en landsdækkende sammenslutning af autoriserede VVS-installatører.

Der er i alt mellem 330 og 340 millioner kroner at søge i denne ansøgningsrunde, hvor der i sidste runde var afsat 250 millioner kroner, og samtidig er tilskudssatserne sænket i forhold til tidligere.

– Beløbet man kan få i tilskud er lidt lavere end tidligere, men til gengæld vil flere borgere sandsynligvis få tilsagn om tilskud i denne omgang, siger Martin Paysen.

Varmepumpen er mest effektiv

I forbindelse med energirenovering har anbefalingen traditionelt været, at man starter med at isolere klimaskærmen, som består af eksempelvis husets ydervægge, døre, vinduer og tag, der adskiller ude fra inde. En rapport fra Teknologisk Institut viser dog, at direkte sammenlignet giver en varmepumpe en større privatøkonomisk besparelse.

– I Danmark, hvor det bliver rigtig koldt i vinterhalvåret, er pålidelige varmekilder en selvfølge. Og når der både er udsigt til et væsentligt økonomisk tilskud fra Bygningspuljen, og varmepumper tilmed er den mest effektive vej til at spare nogle penge, giver husejernes store efterspørgsel rigtig god mening, siger Martin Paysen.

Søg tilskud før du bygger til

For at søge tilskud til forbedringstiltag som isolering og nye vinduer kræver det, at man har en bolig med energimærke E, F eller G. Enhver boligejer kan dog søge tilskud til varmepumper uanset om huset har et energimærke eller ej, så længe man ikke bor i et område med fjernvarme. Modsat tidligere, hvor din installatør skulle søge tilskuddet på dine vegne, skal du som husejer nu selv søge det hos Energistyrelsen, som forvalter Bygningspuljnen. Ansøgningen skal udfyldes og indsendes digitalt via Energistyrelsens hjemmeside, og tilskuddet skal søges inden, du går i gang med dit projekt.

– Det er for sent at ansøge om at få tilskud, hvis du først har skrevet under på en aftale eller har købt materialer til projektet, men det er en god idé at henvende sig til en installatør på forhånd og få rådgivning og et tilbud på opgaven, så man ved præcist, hvad og hvor meget man vil søge tilskud til, siger Martin Paysen.

Martin Paysen
VVS-installatør, Belø VVS A/S
vvs@beloe-vvs.dk

Information om VVS Mester