Efterskoleelever skal have forsikringer med hjemmefra

Cirka 30.000 computere, cykler, mobiltelefoner og tonsvis af sportstøj, tøj og sko er de seneste dage flyttet ind på landets efterskoler sammen med deres unge ejere. Ansvaret for at forsikre de unge mennesker og deres udstyr, forbliver imidlertid hos forældrene.

Selvom efterskoleeleverne rent fysisk er flyttet til en anden adresse, så er de i juridisk forstand stadig hjemmeboende. Derfor er det forældrene, der skal sørge for forsikringer til den unge.

Der er sat flueben på pakkelisterne hos de 30.000 unge mennesker, der i denne uge er startet på landets efterskoler. Men ikke alle steder er forsikringer en del af bagagen. Derfor lyder anbefalingen fra If, at forældrene benytter roen derhjemme til at få tjekket op på forsikringerne.

- Selvom efterskoleeleverne rent fysisk er flyttet til en anden adresse, så er de i juridisk forstand stadig hjemmeboende. Derfor er det forældrene, der skal sørge for forsikringer, hvis der sker tyveri eller barnet kommer til skade på efterskolen, forklarer kommunikationschef i If, Birgitte Ringbæk.

- Det vigtigste er, at barnet har egen ulykkesforsikring samt at husstanden har en indboforsikring, der også dækker cykler. Alle indboforsikringer inkluderer også en ansvarsforsikring, hvis fx den unge ved et uheld kommer til at smadre en rude, ødelægge en computer eller slå en tand ud på en kammerat, siger hun.

Planlægger efterskolen at skulle på udlandsrejse, er det også en god idé at have styr på rejseforsikring.

Hver femte uden ulykkesforsikring
Undersøgelser viser, at cirka hvert femte barn i Danmark ikke har en ulykkesforsikring. Tallet kan være anderledes blandt efterskoleelever, men med både sport og højt aktivitetsniveau er det vigtigt at kende til mulighederne for hjælp, hvis den unge kommer til skade. Opstår behov for fysioterapi eller kiropraktor, dækkes udgifterne af ulykkesforsikringen.

Pas godt på værdier og kontanter

Tøj, elektronik og andet udstyr, barnet har med på efterskolen, dækkes af indboforsikringen, hvis tingene skulle blive stjålet. Har døre og vinduer ikke været låst, kan tyveriet blive vurderet som simpelt tyveri, og betyde begrænset erstatning.

- Derfor er det er en god idé at tale med den unge om vigtigheden af at låse til værelset. Tal også om, hvordan mobiltelefon, computer, smykker og andre værdier opbevares på værelset, så det ikke ligger synligt fremme og frister eventuelle tyve, lyder rådet fra kommunikationschefen hos If.

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.

If: Mange kan være fejlforsikret nu5.8.2020 08:39:58 CESTPressemeddelelse

Koncernchef i forsikringsselskabet If, Morten Thorsrud, forudser, at mange kan have forkerte forsikringsdækninger efter coronatiden. Samtidig med, at han i dag præsenterer andet kvartals resultat, opfordrer han både virksomheder og privatpersoner til at kontakte forsikringsselskabet for at tjekke sine forsikringer. Nye tal fra Nordens største forsikringsselskab viser også, at folks rutiner er på vej tilbage til normalen, efter den voldsomme opbremsning i marts.