Efterlysning af fynske ildsjæle skudt i gang: Hvem er en vaskeægte hverdagshelt?

FYNSK ILDSJÆLEJAGT: Lokale ildsjæle og entusiastiske hverdagshelte er uundværlige for de små lokalsamfund på Fyn og Øerne. Nu hylder GF Forsikring på Fyn de ildsjæle, der hver dag deler ud af deres overskud til gavn for andre.
Hjerteforeningen i Assens fik i 2021 GF Fyns Ildsjælepris, fordi de sammen med deres 900 medlemmer satte fokus på sundhed og fællesskab i coronatiden, hvor der var særligt brug for det. (Foto: GF Fyn)

Hjerteforeningen i Assens, KFUM-spejderne i Verninge, to fodboldtrænere i Næsby og en rideklubsentusiast fra Ørbæk. Det er blot et lille udpluk af de ildsjæle og foreninger, der de seneste år har modtaget GF Fyns Ildsjælepris for deres store indsats i lokalområdet og for deres overskud til deres medmennesker. Nu er jagten på fynske ildsjæle endnu engang sat ind.

- Ildsjælene er en vigtig del af de små lokalsamfund, som vi i GF Forsikring og i GF Fyn også selv er en del af. Uden de fynboer, der hver dag viser overskud, engagerer sig og skaber gode oplevelser for deres medmennesker, ville vores lille ø være et kedeligt sted at være, siger Claus Hanfgarn, der er forretningsfører i GF Fyn.

Inspirerende overskud

GF Fyns Ildsjælepris gives både til ildsjæle og initiativer, der har gjort en ekstraordinær indsats de seneste år, og til foreninger, der har spændende og lokalt forankrede projekter i støbeskeen, som vi alle sammen kan gå og glæde os til. Kort sagt de mennesker og foreninger, der er drivkraften bag et event, et initiativ, en klub eller lign., og som med deres overskud og engagement inspirerer og gør en forskel.

- Vi er sikre på, at der findes en masse ildsjæle derude, som fortjener en særlig tak og ros for det arbejde, de gør for lokalsamfundet. Derfor håber vi, at rigtig mange vil nominere deres ven, deres nabo, deres søster, deres klasselærer eller en hel femte til at modtage årets ildsjælepris, siger Claus Hanfgarn.

Den første fase af GF Fyns Ildsjælepris er netop skudt i gang, da der i dag er blevet åbnet for nomineringer til prisen.

Lenni Lund og Lone Stouby Jensen fra Næsby Boldklub modtog GF Fyns Ildsjælepris i 2022 for deres store arbejde med at skabe interesse for pigefodbold i Odense-forstaden Næsby. Gennem sjov træning, stævner, landsholdskampsture og overnatninger har de formået at få 50 piger fra u9 til u12 til at samles om fodbolden. (Foto: GF Fyn)
I 2021 fik KFUM-spejderne i Verninge GF Fyns Ildsjælepris, fordi de på trods af et hårdt coronaår formåede at fastholde spejderlivet for de omkring 100 medlemmer og skabte et helle for de unge i en svær tid. (Foto: GF Fyn)
Hans Hansen fra Assens er en rigtig ildsjæl, der selv kommer fra trange kår. Gennem mange år har han samlet penge ind til syge børn og skabt oplevelser til økonomisk svært stillede personer. For det fik han i 2022 GF Fyns Ildsjælepris. (Foto: GF Fyn)

Faktaboks: Sådan forløber prisuddelingen

Der er åbent for nomineringer på www.gffyn.dk/ildsjæl for medlemmer af GF Fyn fra den 6. marts til den 16. april, hvorefter GF Fyns lokale kontorer i Odense, Middelfart, Faaborg, Svendborg og Nyborg hver især udvælger en række nomineringer, som går videre i processen.

Efterfølgende kan alle være med til at stemme på de udvalgte kandidater og vælge, hvem der skal belønnes med GF Fyns Ildsjælepris. Det sker i maj måned, hvorefter de heldige prismodtagere modtager både diplom og check i juni.