Det Nationale Sorgcenter

EFTERLADTE PÅRØRENDE MÆRKER FOR ALVOR ENSOMHEDEN OG SAVNET I JULEN

For mange er det svært, når mennesker, vi holder af, er syge eller dør. Og særligt i juledagene og ved nytår kan det føles ekstra ensomt. Sorgen fylder ofte særligt meget ved højtider. Derfor holder Sorglinjen også åbent mellem jul og nytår.

På Sorglinjen har alle de frivillige selv prøvet at miste. Det kan være en forælder, et barn, en søskende eller en partner. En af de frivillige på Sorglinjen, der også sidder klar ved telefonen i julen, er Frederik Horskjær Herbøl:

- Da jeg mistede min mor til kræft, var Sorglinjen et sted, jeg kunne finde den tryghed og omsorg, jeg gik og manglede. Nu er jeg selv frivillig og hjælper andre, der står i samme situation, som jeg var i. Og selvom julen bliver anderledes, er det rart at have et sted, hvor vi kan være sammen om sorgen, siger Frederik Horskjær Herbøl.

Hos Det Nationale Sorgcenters direktør, Preben Engelbrekt, er der ingen tvivl om, at Sorglinjen og de mange frivillige gør en stor forskel - også i julen, hvor Preben Engelbrekt godt kan frygte, at COVID19-situationen kan gøre højtiden særligt udfordrende for de efterladte pårørende:

- Mange oplever, at venner, familie og kærester har svært ved at forstå. Rigtig mange oplever desværre også, at omgivelserne helt glemmer at spørge ind til, hvordan det går - eller ikke ved, hvordan de skal gøre det. Derfor oplever mange det som en kæmpe lettelse at tale med én, der har oplevet det samme, fortæller Preben Engelbrekt, og fortsætter:

- De frivillige på Sorglinjen har oplevet sorg på nærmeste hold, og kender derfor til situationen. Også i juledagene og henover nytår, hvor ensomheden og savnet kan være særligt stort. Derfor er jeg også meget glad for, at Sorglinjen kan holde åbent i julen. For jeg kan frygte, at COVID19-situationen kan forværre de svære tanker og følelser hos mange pårørende og efterladte, siger Preben Engelbrekt.

FAKTA

Sorglinjen er åben alle dage kl. 17-21 på tlf. 70 209 903. I juledagene og frem til nytår (23.-31. december) holder Sorglinjen åben kl. 12-15.

Mere end 200.000 personer i Danmark mister årligt en nærtstående.

• 3 ud af 4 efterladte har skjult deres sorg over for familie og øvrige omgivelser for ikke at belaste dem eller fordi de frygtede, at det ikke var ok, at sorgen fyldte så meget og/eller så længe.

• 8 ud af 10 efterladte savner at tale med nogen om den person de har mistet.
  • 3 ud af 4 efterladte oplever, at sorgen har påvirket deres arbejds- eller studieliv negativt. For næsten halvdelen af alle efterladte har tabet haft stor negativ indflydelse på arbejds- eller studieliv.
  • Langt de fleste efterladte søger hjælp og støtte til at håndtere sorgen. De fleste bruger netværket, men 6 ud af 10 efterladte har derudover brugt en psykolog, halvdelen har opsøgt ligesindede (andre efterladte), halvdelen har søgt læge og hver femte har henvendt sig til en præst

Læs mere om Sorglinjen på sorgcenter.dk/sorglinjen.

FOR YDERLIGERE INFORMATION - kontakt Det Nationale Sorgcenter:

Information om Det Nationale Sorgcenter

Det Nationale Sorgcenter
Amagerbrogade 150, 1 sal

70 266 766http://www.sorgcenter.dk
  • Det Nationale Sorgcenter etablerede i 2019 Sorglinjen, hvor frivillige, der selv har prøvet at miste, sidder klar 365 dage om året til at tale med efterladte.
  • Sorglinjen er den eneste åbne linje i Danmark, hvor efterladte kan ringe og tale med andre, der har mistet en nærtstående.
  • Ca. 100 frivillige i aldersgruppen 18-89 år bidrager til at efterladte i Danmark altid har et sted at kontakte, når der er brug for en at tale med.
  • Sorglinjen indeholder både telefon, chat, SMS-samtaler og besvarelse af brevkasseindlæg.
  • Sorglinjen modtog 2.000 henvendelser i 2019.

Følg pressemeddelelser fra Det Nationale Sorgcenter

Flere pressemeddelelser fra Det Nationale Sorgcenter