Field's Shoppingcenter

Efterårsferie: Shoppingcentre vil vinde børnefamiliers tid fra museer og zoo

I mange børnefamilier er efterårsferien lig med en tur i zoo eller på museum, men oplevelsesstederne udfordres af shoppingcentre, der i stigende grad investerer i at tilbyde oplevelser til børnefamilier.
Her er det Motor Mille, kendt fra DR Ramasjang, der optræder og underholder børnefamilier i Field’s. Foto: PR.

Skolernes efterårsferie er lige om hjørnet for landets mange børnefamilier, og her er ferietid lig med oplevelsestid. Det har i årevis skæppet godt i kassen hos zoologiske haver og børnevenlige museer, men nu har en ny udfordrer for alvor meldt sin ankomst til konkurrencen om børnefamiliernes opmærksomhed anno 2017.

– Kampen om børnefamiliernes tid er klart intensiveret, og i den forbindelse er shoppingcentrene blevet rigtig gode til at appellere til børnefamilierne, trække dem væk fra bycentrum og ud i centrene. Her investeres målrettet i aktiviteter for børnefamilier, og samtidig tilbyder centrene biografture, restaurantbesøg og shopping under samme tag, så hele familiens behov er dækket for en dag, forklarer Louise Byg Kongsholm, trendekspert ved pej gruppen.

I efterårsferien sidste år lagde mere end 500.000 besøgende i alt vejen forbi tre af landets største shoppingcentre. I Field’s havde man 180.000 besøgende, hos Bruuns Galleri i Aarhus var tallet 251.000, og i Bryggen i Vejle var der 74.000 besøgende, oplyser center managerne i de respektive centre. Til sammenligning forventer Experimentarium et besøgstal på cirka 20.000 i efterårsferien i år, Den Blå Planet regner med 20.000 – 25.000 gæster og København Zoologisk Have anslår, at i alt 25.000 besøgende slår vejen forbi Roskildevej i Frederiksberg.

Familiedag i shoppingcentret

Det er en udvikling, man nikker genkendende til hos shoppingcentret Field’s, der er beliggende i den københavnske bydel, Ørestad. Her går man aktivt efter at tiltrække flere børnefamilier ved at tilbyde familievenlige oplevelser:

– Konkurrencen om børnefamiliernes tid er intens, og vi forsøger blandt andet at differentiere os med gratis aktiviteter og events i samarbejde med vores lejere. Særligt i ferieuger oplever vi et løft i besøgstallet. I år forventer vi 200.000 besøgende i efterårsferien, hvoraf en stor del er børnefamilier, siger Center Manager Thomas Thomsen.

Ifølge trendekspert Louise Byg Kongsholm vinder centrenes indsats genklang hos børnefamilierne:

– For mange børnefamilier er det ikke kun det kommercielle, der lokker, men shoppingcentrenes praktiske faciliteter og børnevenlige aktiviteter, som danner rammen om en god dag for familien. På den måde er centrene blevet et reelt alternativ til en tur i skoven, et museumsbesøg eller en tur i zoo.

Imødekommer de øgede forventninger

I Field’s er de opmærksomme på, at børnefamiliernes valgmuligheder er blevet flere. Derfor arbejdes der bevidst med at skille sig ud fra mængden af konkurrenter:

– Vores gæster forventer, at Field’s har et interessant butiksmix, og samtidig er et hyggeligt og oplevelsesrigt sted at være. Derfor ønsker vi skabe en større bredde i det indtryk, vi efterlader hos vores kunder, siger center manager Thomas Thomsen og tilføjer som eksempel, at centret i år har skabt to gratis events sammen med Nordisk Film Biografer, inspireret af de biografaktuelle børnefilm ”Sikke et Cirkus” og ”Lego Ninjago Filmen”. Her kan børnene lege cirkusartister, køre på ethjulet-cykel og svinge sig i en akrobatbane og klæde sig ud i kostumer. Eller udfordrer sig selv i en række aktiviteter, der tester deres sanser og evner med det mål at finde deres indre ninja.

Thomas Thomsen
Center Manager, Field’s
Thomas.Thomsen@steenstrom.com

Billeder

Download
I takt med at shoppingcentrene har skruet op for oplevelser til børnefamilierne, forbindes de i mindre grad med de kommercielle aspekter. Her deltager 2-10-årige sammen med forældre i et centimetermaraton arrangeret i samarbejde med Børneulykkesfonden på taget af Field’s. Foto: PR.
Download
I shoppingcentret Field’s arbejdes der aktivt med at tiltrække børnefamilier. På billedet ses legelandet ”Den Magiske Have”, der kan findes i centret. Foto: PR.

Information om Field's Shoppingcenter

Field's Shoppingcenter
Arne Jacobsens Allé 12

Field’s er Danmarks største shoppingcenter. Centret tilbyder oplevelser for hele familien og rummer blandt andet Nordisk Film Biografer med 9 sale og 1.500 sæder samt Field’s Food Lounge med 24 konceptrestauranter, spisesteder og cafeer www.fields.dk