Efterårets valg skal være endnu et klimavalg

Den nuværende energikrise, som følger af den russiske invasion af Ukraine, understreger tydeligt vigtigheden af klima-, energi- og forsyningspolitikken. Den fossile afhængighed er ikke alene dybt skadelig og problematisk for de stadigt mere og mere omfattende klimaforandringer, men vores afhængighed af bl.a. russisk, fossil gas, er også en tydelig og present trussel for europæisk sikkerhed. Det er to dybt alvorlige kriser med katastrofale følgevirkninger, der skal løses samtidig. Hvis det skal lykkes, kræver det politisk vilje, forpligtelse på tværs af Christiansborgs partier og en insisteren på at accelerere den grønne omstilling. Det skal være centralt i arbejdet for en ny regering.

Yderligere massiv udbygning af de danske, europæiske og globale VE-kapaciteter, en endnu stærkere indsats på grøn brint og PtX og et højere tempo i implementeringen af de grønne løsninger ikke mindst på transportområdet, er den eneste farbare vej at gå. Derfor skal dette folketingsvalg – ligesom det seneste i 2019 – være et klimavalg.

Vi er godt på vej i Danmark, og der er truffet mange vigtige beslutninger, der skal danne fundamentet for et grønt energisystem. Men vi har mere travlt end nogensinde, siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, og forklarer, hvorfor det danske klimatempo skal op:

”Der er allerede truffet historiske beslutninger om VE-udbygning i bl.a. Nord- og Østersøen i en klasse, der havde været utænkelig for bare få år siden, og vi har en dansk PtX-strategi, der indeholder rigtig mange fornuftige tiltag. Det er afgørende grundsten, men implementeringen haster - og tempoet skal op. Der er stadig meget at gøre politisk i en ny valgperiode både i forhold til VE-udbygning og for at styrke Danmarks position som førende indenfor brint- og PtX. Industrien annoncerer konstant store, ambitiøse projekter, og viljen til at opskalere yderligere er lige så stor som behovet, men det kræver de rigtige rammevilkår for branchen. Vi har mere end nogensinde brug for at sætte klima-, energi- og forsyningspolitikken øverst på dagsordenen.”

Brintbranchen: Tid til næste skridt i realiseringen af det danske PtX-potentiale17.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

EU-udbud på 22,5 milliarder kr. skal opskalere brintindustrien4.11.2022 13:19:25 CET | Pressemeddelelse