AirHelp

Efter pilotstrejken: AirHelp sagsøger SAS i Danmark og i Sverige!

Del
Flypassagerer har forgæves forsøgt at gøre krav på erstatning på baggrund af deres aflyste eller forsinkede fly ved SAS-strejken dette forår. Flyselskabet har indtil nu nægtet at udbetale kompensation, og SAS’s administrerende direktør har offentligt tilkendegivet, at SAS ikke vil udbetale kompensation. Derfor går AirHelp.dk nu ind i sagen om passagerrettighederne, og sagsøger SAS i både Danmark og Sverige.

Verdens førende kompensationsselskab AirHelp, som har indført begrebet Justice-as-a-Service, sagsøger nu SAS med det formål at få sagen til EU Domstolen.

"Det er vigtigt at vi kæmper for vores kunder, og i denne situation er vi ikke i tvivl om, at der burde gives økonomisk kompensation. Så vi er parate til at gå hele vejen" siger Christian Nielsen, Juridisk Direktør hos AirHelp.dk.

Over 370.000 flypassagerer blev berørt af flyselskabets pilotstrejke i slutningen af
​​april 2019, men på trods af de klare EU-regler har flyselskabet nægtet at betale
kompensation til passagerer, der er berørt af de alvorlige forsinkelser.

Flyselskabet har henvist til og kalder det ekstraordinære omstændigheder, der er uden for deres kontrol, og har derfor nægtet at godkende krav om kompensation. AirHelp har imidlertid en helt anden fortolkning og læner sig op ad en afgørelse truffet af EU-Domstolen i TUI-sagen der er bindende for alle lande i EU. I denne dom fra april 2018 hedder det: at en strejke blandt luftfartspersonale ikke skal betragtes som en ekstraordinær begivenhed, og
flyselskaber derfor skal betale kompensation.

På trods af de klare regler har SAS taget det standpunkt, at de ikke betaler kompensation til de berørte passagerer frivilligt. AirHelp.dk har derfor nu indgivet stævninger i Danmark og i Sverige med det formål at få sagskomplekset til EU Domstolen. EU Domstolens afgørelse vil være helt afgørende for, hvordan strejkesager behandles i fremtiden.

"Det er et meget vigtigt område, hvor vi hvert år ser strejker hos nogle af de store flyselskaber. Senest har personale hos British Airways og Ryanair strejket, og det ser ikke ud til at problemet går væk af sig selv." Understreger Christian Nielsen.

AirHelp finder, at SAS mistolker loven i denne sag. SAS lægger for meget vægt på, at strejken fra TUI-sagen i 2018 kom i kølvandet på organisatoriske ændringer hos TUI, mens at SAS’s personalestrejke var en almindelig strejke, der ikke var en modreaktion på et specifikt tiltag fra SAS’s side.

"Vi fører sager i hele verden og har hjulpet mere end 13 millioner passagerer allerede, da vores advokater er nogle af de bedste i verden. Vores erfaring gør os sikre i vores vurdering og vi har altid sagt, at vi er parate til at tage sager til EU-Domstolen for at hjælpe de berørte passagerer, og nu er vi havnet der", siger Christian Nielsen og fortsætter:

"Vi er stolte over at være i stand til at hjælpe de berørte rejsende om et så vigtigt
emne og tage kampen mod uretfærdighed op. I betragtning af antallet af passagerer
med et potentielt krav på kompensation, ikke alene for SAS-strejken, men også alle
andre hidtidige og fremtidige personalestrejker er dette en unik sag, måske den mest
omfattende i historien for flykompensation", fortæller Christian Nielsen.

Ud over EU-afgørelsen fra 2018 har AirHelp.dk for nylig vundet lignende sager mod
andre flyselskaber ved diverse domstole i EU, herunder også ved den svenske
domstol, og AirHelp har store forhåbninger om et positivt resultat.

Om strejken
SAS-piloternes strejke varede i over en uge og resulterede i knap 4,000 aflyste eller
forsinkede flyvninger i perioden 26. april til 3. maj i år. Det berørte mere end 370.000
passagerer, som nu kan have ret til op til 600 EUR i kompensation pr. person.

Nogle misforstår og blander dette sammen med en refusion af billetten. Det er derfor
også vigtigt at påpege, at EU-lovgivningen ved 3 timers forsinkelse giver dig ret til en fast kompensation, som du kan anmode om, også selvom du allerede har modtaget pengene tilbage fra billetten på den aflyste flyvning, siger Christian Nielsen og opfordrer alle berørte passagerer til at indsende deres krav på AirHelp.dk.

Kontakter

Lisa Dalsgaard

Lisa DalsgaardHead of PR at AirHelp.dk

Kontakt venligst Lisa for interviews med Founder og CEO Henrik Zillmer, Juridisk Chef Christian Nielsen eller Advokat Lise Roulund.

Tlf:+45 51234789mail@eyesopen.dk

Links

Information om AirHelp

AirHelp
AirHelp
Boxhagener Straße 18
10245 Berlin

https://www.airhelp.com/da/

Om AirHelp
AirHelp.dk er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst, eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp.dk har hjulpet mere end 13 millioner passagerer, har mere end 700 ansatte, og kan hjælpe passagerer i hele Verden, lige meget hvor de rejser til eller fra.

Følg pressemeddelelser fra AirHelp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AirHelp

AirHelp opgør flyaflysninger i 2019 og forudser aflyste fly denne jul: “Statistikkerne ser ikke gode ud for danskerne”26.12.2019 10:38:00 CET | Pressemeddelelse

Bare i julen sidste år blev omkring 450.000 passagerer forsinket ved de danske lufthavne, oplyser verdens førende flykompensationsselskab AirHelp. Danmark har den højeste stigning i aflyste fly over de sidste 5 år, i forhold til Sverige og Norge. Danmark har også den højeste stigning over 5 år i antal passagerer med ret til kompensation, og sidst men ikke mindst var det SAS, som aflyste flest flyafgange til eller fra de danske lufthavne i hele 2019.

AirHelp vinder sag: Giver passagerer ret til kompensation ved strejke4.11.2019 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

AirHelp har vundet endnu en sag, som giver flypassagerer ret til kompensation ved personalestrejke. De vundne retssager lægger pres på SAS, som indtil videre har nægtet at udbetale kompensation til de mere end 370.000 berørte passagerer, hvis flyvninger blev aflyst som følge af SAS’ pilotstrejke tidligere på året. I april 2018 fastslog EU-Domstolen, at strejke blandt flyselskabets eget personale ikke kan karakteriseres som en usædvanlig omstændighed, hvilket Københavns Byret nu endnu engang har bekræftet.

AirHelp er passagerernes sidste håb efter dårligt oplyst råd fra svensk forbrugerudvalg30.8.2019 13:05:15 CEST | Pressemeddelelse

Den svenske bestyrelse for forbruger-tvister (ARN) har meddelt, at SAS ikke bør betale erstatning til passagerer, der er berørt af flyselskabets pilotstrejke i løbet af foråret. Ifølge AirHelp, som har det største netværk af advokater, der er specialiseret i flypassagerers rettigheder, er dette råd forkert. AirHelp vil fortsætte med at forfølge sine retssager for at beskytte flypassagerers rettigheder med hensyn til strejken. ARNs henstillinger er ikke-bindende, og har derfor ingen indflydelse på fremtidige resultater i domstolene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye