Efter opråb fra Dyreværnets direktør: DF fremsender beslutningsforslag om pasningsloft for anbragte dyr

Dyreværnet, som er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, satte i forrige uge fokus på de mange dyr, som bor på foreningens internater, når deres ejer bliver varetægtsfængslet eller tvangsindlagt. De seneste tre måneder har hele 13 af de hunde, som bor på internatet i Rødovre, været anbragt, fordi ejerne ikke kan passe dem grundet bl.a. fængselsophold. Men ejerne vil ikke overdrage dem til Dyreværnet, og dyrene ender derfor ofte med at bo på internatet i månedsvis. En enkelt hund har boet på internatet i mere end et år. Dansk Folkeparti har nu fremsendt et beslutningsforslag om, at der skal indføres pasningsloft på tre måneder for, hvor længe dyr kan tilhøre en ejer, der ikke kan tage sig af dem. Dyreværnets direktør hilser initiativet velkommen.

Direktør Rikke Christensen-Lee med dyrepasser Natascha og hunden Pippi, der har boet hos Dyreværnet i mere end et år. Foto: Dyreværnet

Lille Pippi har nu boet på Dyreværnets internat i over et år. Den skræmte hunds ejer blev tvangsindlagt og kunne ikke tage sig af Pippi, men nægtede samtidig foreningen at finde ny familie til den lille snude. Det lange ophold har tydeligvis påvirket Pippi, der i dag er langt mere forsigtig end hun var, da hun blev anbragt på internatet.

- Jeg kan sagtens forstå, at man som kæledyrsejer, ikke vil gå af med sin hund, forklarer Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee. – Men det er ikke i orden at lade sin hund bo i månedsvis på et internat, fordi man ikke er i stand til at tage sig af den. Se bare på Pippi, der blev anbragt hos os i december 2017 og først nu er på vej ud til en ny familie. Det er simpelthen ikke god dyrevelfærd, så på dyrenes vegne er jeg glad for, at der nu kommer fokus på problematikken.

Dyrevelfærdsordfører Karina Due (DF) er enig med dyreværnsdirektøren, og derfor har hun nu fremsat et beslutningsforslag om, at der skal indføres et pasningsloft på tre måneder for, hvor længe man kan eje et dyr, når man ikke kan tage sig af det.

- Det kan ikke være rigtigt, at det er dyrene, der skal betale prisen, når deres ejere ikke kan tage vare på dem. Det her kalder på politisk handling, så vi undgår, at dyrene havner i disse ulykkelige situationer på ubestemt tid, siger Karina Due.

Rikke Christensen-Lee har været i dialog med flere af de øvrige dyrevelfærdsordførere siden Dyreværnet valgte at offentliggøre problemstillingen:

Jeg er optimistisk. Der er flere dyrevelfærdsordførere, der har henvendt sig til mig, for at få yderligere informationer om problematikken. Så nu er der flere, der er lydhøre og alle er interesseret i at hjælpe dyrene, smiler Dyreværnets direktør.

For yderligere information kontakt venligst:

Dyreværnets kommunikationschef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er Danmarks er en af landets ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver et internat i København samt et i Kolding og har tre kørende dyreambulancer, der behandler dyreværnssager. Desuden driver Dyreværnet  Danmarks eneste mobile nonprofit dyreklinik, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr.

1000 danske kæledyr har fået et bedre liv af Frynseklinikken: Hunden Ciao blev patient nr. 10007.3.2019 08:55:00 CETPressemeddelelse

På blot 141 dage har Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, tilset og behandlet hele 1000 danske kæledyr. Bag tiltaget står Dyreværnet, en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, der via en donation fra en privat dyreven, fik mulighed for at etablere den rullende dyreklinik. Formålet med initiativet er at hjælpe socialt udsatte borgere med dyrlægebehandlinger til deres dyr ud fra et "betal-hvad-du-kan"-princip. Frynseklinikken har på kun 141 dage besøgt 70 byer i landet og alle steder, har der vist sig at være et stort behov for hjælp til dyrene.

Frustreret dyreværnsdirektør forlanger fokus på dyr, hvis ejer er i fængsel. Dyrevelfærdsordfører Karina Due (DF) vil undersøge det juridiske aspekt26.2.2019 07:20:12 CETPressemeddelelse

Hvad sker der med en hund eller en kat, hvis ejer bliver varetægtsfængslet og hvorfor har disse dyr ingen rettigheder? Hos Dyreværnet oplever man, at dyr bor på internatet i op til et år, fordi deres ejer sidder i fængsel eller er tvangsindlagt, og ikke vil overdrage deres kæledyr til foreningen, som dermed kan finde en ny familie til snuden. Nu er det nok, mener direktør for Dyreværnet, Rikke Christensen-Lee. Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører, Karina Due, er enig.

Hunden Molly løb hjemmefra den 8. marts 2018 - nu er hun fundet igen25.1.2019 13:15:00 CETPressemeddelelse

Det var en skræmt lille snude, der natten til fredag den 18. januar gik i en fælde opsat af frivillige og indleveret til Dyreværnets afdeling i Kolding. Der var ikke noget at sige til, at hunden, der viste sig at hedde Molly, var bange. For den lille trold på kun to et halvt år, var løbet væk hjemmefra ti måneder tidligere og havde angiveligt klaret sig selv lige siden. Af personlige årsager kan ejer ikke tage Molly tilbage, så nu søger Dyreværnet en ny familie, der vil adoptere den lille basse, så halen kommer til at logre igen.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik har hjulpet 753 dyr og borgere på blot 100 dage 4.12.2018 07:02:02 CETPressemeddelelse