Efter invasionen i Ukraine: Efterspørgslen på varmepumper er på himmelflugt

Den verserende økonomiske konflikt mellem Vesten og Rusland har medført, at priserne på naturgas er nået et punkt, hvor mange familier leder efter alternativer. Det har skabt en kæmpe stigning i efterspørgslen på luft til vand varmepumper, meddeler Helle Damm-Henrichsen fra virksomheden Nærvarme Danmark A/S.

Omkring 6 gange så mange.

Så meget er antallet af bestilte tilbud på luft til vand varmepumper steget i forhold til samme periode sidste år for den danske virksomhed Nærvarme Danmark A/S. Det oplyser Helle Damm-Henrichsen, Chef for Nærvarme Danmark A/S.

Og det er naturligvis en god nyhed, da varmepumper blandt andet er med til at skubbe gang i den grønne omstilling, da varmepumper generelt er mere klimavenlige end de eksisterende varmeløsninger i danskernes hjem.

Den dårlige nyhed er dog, at udviklingen er sket på baggrund af den forfærdelige situation, der er i Ukraine lige nu.

“Situationen i Ukraine er tragisk - allermest for ukrainerne og det ukrainske land, men også store dele af den vestlige verden. Helt almindelige familier i Danmark, der bor i gasopvarmede hjem, skal nu betale prisen for krigen i form af utryghed omkring levering af gas samt stigende varmepriser”.

Spar penge på varmeregningen

Priserne på gas er allerede steget med flere hundrede procent over det seneste år. Det er en uhyggelig tendens, men heldigvis er der alternativer, man som forbruger kan overveje at skifte til. Der kan for mange husstande være penge at hente ved at skifte til varmepumpe, mener Helle Damm-Henrichsen.

“Ved at skifte over til en varmepumpe er der penge at hente for de fleste danske familier. Hvor meget afhænger blandt andet af husets areal, den nuværende varmekilde, det generelle varmebehov samt hvilken elaftale familien har” siger Helle Damm-Henrichsen.

Hun tilføjer samtidig, at den nemmeste måde at se, hvor mange penge der er at hente hjem for individuelle husstande, er ved at bruge deres online beregner på Nærvarme Danmarks hjemmeside.

Varmepumper på abonnement

En udfordring for mange danske husstande er hvor mange penge, der skal til for at få installeret en varmepumpe. Det koster i omegnen af 100.000-130.000 kr. at få installeret en varmepumpe, hvortil der kommer løbende udgifter til drift- og vedligehold af pumpen.

“Den udfordring har vi forsøgt at imødekomme hos Nærvarme Danmark ved at tilbyde en abonnementsløsning på vores varmepumper. På den måde kan man skifte opvarmningssystem til varmepumpe fra kun 7.500 kr. i opstart. Herefter betaler man et fast månedligt beløb” forklarer Helle Damm-Henrichsen og fortsætter:

“Det er nemlig ikke alle familier og husstande, der lige har omkring 100.000 kr. liggende, og det er heller ikke alle, der kan eller vil optage et lån til betaling af installationen. Derfor tilbyder vi en konkurrencedygtig abonnementsløsning med lavt opstartsgebyr, så de fleste har mulighed for at skifte over til et mere omkostningseffektivt og klimavenligt varmesystem”.

Samtidig en klimavenlig løsning

Der kan altså være en hel del penge at hente hjem ved at overgå til varmepumpe. Det er dog ikke kun på den kortsigtede varmeregning, hvor danskerne kan spare. En varmepumpe er ligeledes en klimavenlig opvarmningsmetode og er derfor samtidig en langsigtet investering i klimaet.

“Når man skifter et oliefyr ud med en luft til vand varmepumpe, sparer man klimaet for ca. 60.000 kg. CO2 set over varmepumpens forventede levetid på 15 år. 60 tons CO2 svarer for eksempel til, at en person flyver 213 gange mellem København og Barcelona” forklarer Helle Damm-Henrichsen.

Tallene er henholdsvis baseret på Energistyrelsens beregninger ifølge SparEnergi.dk, tal fra flightemissionsmap.org og Concitos CO2NTANT.

Ifølge disse tal fordeler udledningen af CO2 for et dansk gennemsnitshus sig således:

• Varmepumpe: 1.300 kg CO2/året
  • Fjernvarme: 1.600 kg CO2/året
  • Naturgas: 3.800 kg CO2/året
  • Oliefyr: 5.200 kg CO2/året

En varmepumpe er typisk funktionsdygtig i 15 år. Over denne periode kan et gennemsnitshus altså få reduceret sin CO2-udledningen med:

• Fra fjernvarme til varmepumpe: 4.500 kg
  • Fra naturgas til varmepumpe: 38.000 kg
  • Fra oliefyr til varmepumpe: 60.000 kg

Om Nærvarme Danmark

Nærvarme Danmark tager hver dag initiativ til en banebrydende indsats for klimaet og gør alt andet end at lade det blive ved snakken. Det er vigtigt for os, at det skal være så nemt for dig og alle andre som muligt. Derfor går vi op i at være eksperterne. Og det kræver, at vi holder os på tæerne og hele tiden har den nyeste viden. Så vi kan give den viden videre til andre. Derfor engagerer vi os. Vi stræber efter at bruge energi rationelt til at forhindre klimaforandringer. Vi står på en stærk klippe fra energiselskabet SEF A/S, som giver os mulighed for altid at udvikle, tænke nyt og være de modige.

Udiagnosticerede mentale lidelser er en skjult krise i Danmark: Disse signaler skal du være opmærksom på29.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I Danmark lider mange mennesker i stilhed med mentale lidelser, som aldrig bliver diagnosticeret. Disse udiagnosticerede tilstande spænder fra milde til moderate former for stress, angst, depression, OCD, ADHD og spiseforstyrrelser. Skjulte lidelser har stor betydning på både personligt og samfundsmæssigt plan, og derfor er det vigtigt at være ekstra opmærksom, hvis man oplever symptomer på mentale lidelser, mener ekspert.