Efter bandeoverfaldene i Storstrøm Fængsel: Sikkerhedschefen opfordrer til forsigtighed

I kølvandet på de to banderelaterede overfald i sidste måned har fagbladet spurgt chefen for Koncern Sikkerhed, Lars Brysting, hvad der gøres for betjentenes sikkerhed fremadrettet.

To overfald på fem dage – begge med relation til banden Loyal To la Familia. Det var virkeligheden i april for betjentene i Storstrøm Fængsel.

Generelt er antallet af indsatte med banderelationer steget – for øjeblikket sidder over 400 personer fængslet for bandekriminalitet, hvilket er 40 procent flere end i april sidste år. Det viser tal fra Justitsministeriet.

Chef for Koncern Sikkerhed, Lars Brysting, er opmærksom på, at der den sidste tid har været flere overfald end normalt.Han opfordrer her og nu betjentene til at passe på sig selv.

”Personalets sikkerhed har førsteprioritet. Jeg er godt klar over, at personalet oplever voldsomme episoder, og jeg har stor respekt for det arbejde, de gør. Man skal derfor huske på, at egen sikkerhed er det vigtigste,” siger sikkerhedschefen.

Han fortæller, at når der sker et overfald, reageres der med opfølgning på episoden, information til betjentene om, hvordan de varetager deres sikkerhed og der sendes eventuelt information til andre fængsler, hvis der er konkrete grupperinger, de skal holde øje med.

Markant styrkelse af sikkerheden
På længere sigt forventer Lars Brysting, at flerårsaftalen vil være med til dæmme op for bandevolden. Kriminalforsorgen arbejder nemlig i øjeblikket på en række projekter i kølvandet på den politiske aftale.

”Flerårsaftalen vil på både kort og længere sigt betyde en markant styrkelse af sikkerheden. Vi er for eksempel allerede gang med at etablere de to forstærkningshold. Dem forventer vi vil komme i gang på den anden side af sommerferien,” siger han.

Forstærkningsholdene – et i øst og et i vest – skal primært hjælpe, når der i perioder er særlige sikkerhedsmæssige situationer, som f.eks. voldsomme overfald eller særligt vanskelige fanger.

Derudover indeholder flerårsaftalen også mere bemanding på bandeafsnit, øget brug af sektionering, mere videoovervågning og flere detektorkarme. Og så vil der også ske en styrkelse af kriminalforsorgens efterretningsarbejde.

Lars Brysting oplyser, at der også kigges på mere formaliseret sikkerhedsprocedure for, hvordan man skal håndtere konfliktsøgende indsatte.

Af Rebecca Eva Bodnia

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får