Ingeniørforeningen, IDA

Efter årtiers klimanøl på transportområdet: Flyt afgifterne fra køb til kørsel

IDA anbefaler, at vi flytter afgifter fra køb til kørsel samtidig med at regeringen går videre med elbilskommissionens forslag, der giver 1 mio. nulemissionsbiler i 2030

»Det er nogle vigtige anbefalinger, elbilkommissionen er kommet med i dag, men jeg havde gerne set, at roadpricing havde fyldt mere i kommissionens anbefalinger. Det koster noget at lave forandringer, og ingen havde forestillet sig, at det ville være gratis at indhente årtiers klimanøl på transportområdet. Når det er sagt, så tydeliggør kommissionens anbefalinger, at der er behov for handling nu, for det haster med at træde speederen i bund, så også transportområdet kommer med i klimakampen,« siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

IDA anbefaler, at afgiftssystemet geares til at kunne indføre roadpricing med henblik på at omlægge – alle eller dele af – danske bilafgifter væk fra registrerings- og vægtafgifter over på kørselsafgifter med differentierede priser i forskellige zoner. Elbilskommissionen foreslår, at roadpricing skal indføres på lastbiler fra 2025, hvilket er for sent, mener Thomas Damkjær Petersen:

»Man kan ikke udelukke, at det er en god idé at teste det af på tung transport, men at vente til efter 2025 med personbilerne er klimanøl. Der er ikke nogen grund til ikke at komme i gang med et stort demonstrationsprojekt. Vi behøver ikke være så teknologiforskrækkede, for teknologierne er klar – det er bare om at komme i gang og teste det af nu. Vi er med på, at hele omlægningen fra fossil til grøn transport så vidt muligt skal være provenuneutral og uden store konsekvenser for stats- og samfundsøkonomien. Derfor har Danmark brug for at teste roadpricing her og nu, så vi kan flytte beskatning fra køb til kørsel,« siger han.

IDA foreslår, at roadpricing i første omgang indføres som en frivillig ordning for nye bilejere, som en simpel årlig selvangivelse til en start med mulighed for også at benytte GPS i nyere biler. GPS muliggør differentiering mellem tid og sted. Gradvist udvides ordningen baseret på en økonomisk gulerod ved at skifte afgiftsmodel fra registrerings- og vægtafgifter til brug af vejene.

Regeringen bør desuden gå videre med den afgiftsmodel kommissionen foreslår, der giver 1 million nul- og lavemissionsbiler i 2030, selv om kommissionen fraråder netop den model. IDA har tidligere regnet på, hvad der skal til for at opfylde 70-procents-målsætningen i 2030. Ifølge IDAs beregninger kræver det, at der kommer 1,3 millioner elbiler ud at køre på de danske veje i 2030. Det forudsætter, at der bliver solgt 128.500 elbiler årligt fra nu af, hvis vi skal nå målet. I 2019 blev der solgt 225.000 nye biler i Danmark, hvoraf kun var 5.524 elbiler. Hvis vi skal nå i mål, skal næsten hver anden bil, der triller ud ad døren hos forhandleren, være en elbil.

En befolkningsundersøgelse fra IDA viste i sommer, at danskerne er skeptiske, når det kommer til at købe elbiler. Kun 13 pct. svarer, at de ville vælge en elbil, hvis de skulle anskaffe en ny bil i dag.

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA - tlf. 21708784
Tina Splidsboel, presserådgiver, IDA - tlf. 60 666 700