Efter 112 år med klister: Send Julemærker med din iPhone

Som noget nyt kan du i år få en Julemærke-app til din iPhone, og sende hilsner med et Julemærke.

Glædelig jul. Vi sender fortsat hinanden julehilsner i stor stil, men det er ikke mange fysiske julekort, der lander i postkassen. Det har Julemærkefonden også måtte sande. Hvor man i 2003 omsatte for 26 mio. kroner Julemærker, var omsætningen i 2015 på 14 mio. kroner. Overskuddet fra Julemærkesalget går til driften af de fire Julemærkehjem, og til det siger Julemærkefondens direktør, Søren Ravn Jensen:

- Folk vil rigtig gerne støtte med et Julemærke, og når kommunikationsformerne ændrer sig, må Julemærket følge med. Vi har i flere år haft et Julemærke til e-mails, men det har ikke kunne dæmme op for faldet i omsætningen af det fysiske Julemærke. Nu er vi på banen med en app. I første omgang kun til iPhones, men bliver det en succes, så vil vi da kigge på at udvikle til andre smartphones også.

App’en er tilgængelig i App Store fra den 15. november, og er gratis at downloade. Et ark digitale Julemærker koster 70 kroner – det samme som det fysiske.

Her har du årets Julemærkekunstner: Magisk strøg over Julemærket 20169.9.2016 12:52pressemeddelelse

Du er ikke alene, hvis du synes godt om de danske omslagsillustrationer til Harry Potter-bøgerne. Faktisk blev de, i skarp konkurrence med illustrationer fra nogle af klodens bedste bogillustratorer, kåret til verdens bedste af Harry Potter fans verden over. Manden bag er den danske illustrator og billedkunstner Per Oluf Jørgensen eller Per O., som han selv foretrækker at kalde sig. En produktiv herre, som arbejder for en lang række forlag og blandt andet står bag de årlige plakater til Eventyrteatret. I år kan 58-årige Per O. føje en ny titel til cv’et, nemlig kunstner af Julemærket 2016. Om det at tegne årets Julemærke siger Per: - Listen af meget dygtige kunstnere, der har tegnet Julemærket i årenes løb, er lang.  Så blot det at blive spurgt føles ærefuldt, men også skræmmende. Samtidig har jeg rigtig stor respekt for Julemærkefonden og det arbejde, de udfører og har udført i så mange år.  Det er virkelig en ære blot at være med i et hjørne af det projekt. Motivet afsløres 31. oktob