Effektiv forsyning en gevinst for samfundet

Husholdninger og virksomheder vil få gavn af regeringens forsyningsplan, mener Landbrug & Fødevarer

Der er stort behov for mere effektive forsyningsselskaber. Det er ikke afgørende, om selskaberne er ejede af det offentlige eller private, siger direktør Flemming Nør-Pedersen, Landbrug & Fødevarer.

- Den almindelige danske husholdning bruger flere penge på forsyningsydelser end på fødevarer. Det er et tegn på, at fødevarepriserne holdes nede, fordi markedet er ekstremt konkurrencepræget. Sådan er det ikke i forsyningssektorerne, hvor vi har naturlige monopoler med én vandledning, én leverandør af fjernvarme osv., siger direktør hos Landbrug & Fødevarer, Flemming Nør-Pedersen.

Han er ikke i tvivl om, at øget konkurrence og effektivisering i praksis vil have en meget positiv indvirkning på konkurrenceevnen og muligheden for at skabe arbejdspladser.

- Det gælder ikke mindst i fødevareklyngen, hvor mange virksomheder bruger store mængder energi og vand, pointerer Flemming Nør-Pedersen.

Han peger også på, at Produktivitetskommissionen har vurderet, at forsyningssektoren igennem mange år har haft en fodslæbende lav produktivitetsudvikling.

Den manglende effektivitet belaster også fødevareerhvervets konkurrenceevne, da erhvervet er storforbruger af energi, vand og spildevandsydelser. Det er derfor vigtigt, at vi sikrer en robust regulering af forsyningssektoren.

Ikke en debat om privatisering
Landbrug & Fødevarers direktør advarer mod at forplumre debatten med et slagsmål for og imod privatisering:

- For os er det ikke vigtigt, hvem der ejer forsyningsselskaberne, men at selskaberne ledes effektivt, så vi kan få indfriet de enorme effektiviseringspotentialer, som vi ved ligger i sektoren, siger Flemming Nør-Pedersen.

For kommentarer: Direktør Flemming Nør-Pedersen via pressekonsulent Morten Bonde 51671567