Edora

Edora sælger 10 procent af it-virksomheden til medarbejderne

Medarbejderne i it-huset Edora kan købe anparter i virksomheden til symbolsk pris. Målet er at sikre gode kræfter til stor vækst og børsnotering inden for 4-6 år
Tech Tuesday arrangement hos Edora, hvor medarbejderne i dag ejer en del af virksomheden

“Der var sådan en lidt euforisk stemning, da det blev meldt ud,” fortæller forretningsudvikler Malthe Møller om morgenmødet i marts, hvor en del af Edoras mere end 80 ansatte fik meddelelsen om, at de nu har adgang til at købe anparter i Edora.

Malthe Møller var derfor også blandt de første 46 medarbejdere, der har benyttet Edoras partnerprogram til at købe anparter i sin arbejdsplads:

“Det giver mig jo en følelse af, at jeg får del i den værdi, der bliver skabt i virksomheden. Jeg føler mig ikke på samme måde som lønmodtager,” fortæller Malthe Møller, der tidligere har arbejdet i den finansielle sektor og som iværksætter, og derfor godt kunne mærke, at det kildede lidt i maven med tanken om billige anparter, der kan blive mange penge værd, når Edora skal på Børsen.

Fastholdelse
Edoras ledelse har fra starten været helt åbne om, at etableringen af Edora Partners med en pulje på 10 % af virksomheden i anparter til medarbejdere med en vis anciennitet i virksomheden, er en del af en fastholdelsespolitik i en tid, hvor der er hård kamp om dygtige it-medarbejdere.

Og ideen virker efter hensigten, vurderer Malthe Møller, der generelt oplever, at han og kollegerne i Edora i dag er mindre optaget af, at se efter andre arbejdspladser, hvor græsset kunne være grønnere:

“Jeg har mere lyst til at involvere mig i at skabe vækst og tage ansvar. Når jeg ejer en lille del, så har vi nogle gensidige forpligtelser, fordi det er vores alle sammens virksomhed og ikke bare direktørernes.”

Engagement
Teknisk projektleder og forretningsanalytiker hos Edora, Morten Hvidtfeldt, der har arbejdet hos Edora i halvandet år, er også blandt de medarbejdere, der takkede ja til anparter efter at have dannet sig overblik over, at der ikke fulgte nogen risiko med for privatøkonomien:

“Det her ejerskab er jo en anerkendelse af os som medarbejdere,” siger Morten Hvidtfeldt, som få måneder efter programmets start oplever positive effekter af det på arbejdet:

“Man engagerer sig mere, og jeg er nok mere opmærksom på, at nye kolleger i Edora falder godt til og bidrager over en længere periode.”

Samtidig oplever Morten Hvidtfeldt, at medarbejderanparterne betyder, at man bruger flere kræfter på at kommunikere opad, så ledelsen får et så optimalt beslutningsgrundlag som muligt, hvilket også kan bidrage til vækst:

“Hvis vi skal vækste bæredygtigt, så skal vi også sikre, at der er de rigtige ressourcer til opgaveløsning og udvikling af hele Edoras forretning.”

Rekruttering
Det sidste ligger ikke mindst administrerende direktør Mads Hedegaard på sinde i et år, hvor Edora regner med at fordoble sin omsætning sammenlignet med 2021:

“Edora har en størrelse nu, hvor vi har mange forskellige konsulenter ansat på tre forskellige adresser i Danmark og en gruppe udviklere i Makedonien, så vi er nu et sted, hvor vi har brug for at styrke det interne fællesskab,” udtaler Mads Hedegaard, som også søsætter medarbejderanpartsprogrammet i Edora Partners for at tiltrække nye medarbejdere:

“Vi har brug for flere skarpe hjerner, der vil være med på denne her rejse frem mod vores børsnotering,” udtaler Mads Hedegaard.

Opkøb og vækst
Medarbejderne i Edora bliver ikke med køb af anparter bundet til virksomheden, men det er klart, at hvis de forlader virksomheden i utide, vil de blive anset som "bad leavers", siger Mads Hedegaard:

"Vi har behov for at stå sammen om at levere de resultater, vi har sat os for," udtaler direktøren om anpart-programmet på de indtil videre 10 procent af Edora:

“Vi vil ikke udelukke, at programmet på et tidspunkt udvides til at omfatte en større ejerandel, men det er ikke på tegnebrættet pt. Nu skal vi fokusere på organisk vækst og strategiske opkøb”.

Direktør Edora Mads Hedegaard: Tlf. 21 26 05 50. Mail: mh@edora.dk

Billeder

Download
Edora gør medarbejderne til medejere i optakt til børsnotering
Download
Administrerende direktør Mads Hedegaard gør sine medarbejdere til medejere af virksomheden frem mod børsnotering
Download
Hos it-virksomheden Edora har man valgt at gøre medarbejderne til medejere frem mod børsnotering
Download
Edora giver medarbejderne ejerskab over virksomheden som en del af en fastholdelses- og rekrutteringsstrategi

Information om Edora

Edora
Jægersborg Alle 1
2920 Charlottenlund

26844999http://www.edora.dk

Edora er et af Danmarks førende it-konsulenthuse med hovedsæde på Charlottenlund Slot i Gentofte. Edora udvikler blandt andet ressource- og bookingløsninger til kommunernes jobcentre og stiller it-konsulenter til rådighed for private og offentlige virksomheder.

Følg pressemeddelelser fra Edora

Flere pressemeddelelser fra Edora