Early Warning: Højeste antal konkurser siden finanskrisen - få hjælp inden du drejer nøglen om

Flere og flere virksomheder er presset helt i knæ af renter, høje energipriser, svigtende efterspørgsel og tilbagebetaling af coronalån. Det har i september måned fået det højeste antal virksomheder siden finanskrisen til at dreje nøglen om og erklære sig konkurs.

Erhvervslivet oplever lige nu store udfordringer. Små som store virksomheder skal bruge energi for at kunne opretholde den daglige drift, og priserne er på himmelflugt i øjeblikket. Det samme er inflationen. Sammenligner vi den nuværende situation med de seneste år med coronakrisen, der også gav store knubs til bl.a. erhvervslivet, så oplever vi nu, at forbrugerne ikke længere har samme købekraft. De er presset på privatøkonomien og allerede nu spares mange køb væk.

Det betyder, at virksomheder inden for detail, byggeri og oplevelsesøkonomi ser ind i en usikker fremtid. For mange virksomhedsejere er det svært at danne sig et overblik i et forandret marked, over virksomhedens pengestrømme, gæld, indtjening og hvilket sortiment og ydelser, der nu skal være på hylderne – for det, der sælger i opgangstider, sælger måske ikke lige så godt eller slet ikke, når forbrugerne er presset på deres økonomi.

Gratis hjælp at hente i Erhvervshusene gennem Early Warning
Når små og mellemstore virksomheder oplever modgang, er der hjælp at hente i Erhvervshusene gennem tilbuddet Early Warning. Her kan virksomhedsejere få hjælp til at få overblik over virksomhedens drift og økonomi. Overblikket er med til at danne grundlag for, at virksomhedsejerne træffer de rigtige beslutninger for virksomhedens fremtid – herunder om det er muligt at få virksomheden tilbage på sporet og undgå en konkurs, om den skal sælges eller lukke virksomheden på en hensigtsmæssig måde og komme videre uden en uoverstigelig personlig gæld.

Den hjælp var der brug for i kriseåret 2020, men ifølge Morten Møller fra Erhvervshus Midtjylland, der er national projektleder for Early Warning, står mange virksomheder lige nu i en endnu sværere situation:

-      ”Mange firmaer har i coronatiden taget coronalån og taget imod tilbud om at udskyde momsen, og nu indkræver Skat pengene tilbage. Virksomhederne skal dermed både klare de stigende udfordringer samtidig med at de tilbagebetaler coronagæld – og de har ikke den økonomiske polstring som de havde tidligere. Den blev typisk brugt før det kom på tale at optage et coronalån. Det er desværre det, vi ser lige nu som også viser sig i det høje antal konkurser”.

Early Warning adskiller sig fra mange andre tilbud i erhvervsfremmesystemet ved, at erfarne erhvervsfolk og en kreds af insolvensadvokater med kort varsel stiller sig til rådighed for at hjælpe kriseramte virksomheder:

-      ”Handler man i tide og får hjælp til en kontrolleret konkurs, står man tit bedre i forhold til at kunne starte igen, end hvis man kæmper til det allersidste og ender med at have gæld og miskredit alle steder”, påpeger Morten Møller.

Fakta om Early Warning
Erhvervsstyrelsen etablerede Early Warning-programmet i 2007 og finansieres i dag gennem Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Tilbuddet dækker hele Danmark via konsulenter i de tværkommunale Erhvervshuse. Programmet bygger på et samarbejde mellem det offentlige og civilsamfundet, fordi selve rådgivningen varetages af et korps på over 100 frivillige, som selv er erfarne erhvervsfolk. Siden 2007 har 8.000 små og mellemstore virksomheder der enten oplever modgang eller står i en akut krise fået vejledning via Early Warning-programmet.