E-mailen vinder stadig i digital markedsføring

I 1998 sendte Kim Østergaard sit første nyhedsbrev ud via e-mail. Det skulle blive startskuddet til virksomheden eMailPlatform, der bl.a. kan tælle kunder som Silvan, BoConcept, Kop & Kande og Turkish Airlines. Og selvom mange har spået om e-mailens endeligt, er virksomhedsejeren ikke i tvivl: E-mailen kommer til at vinde over de sociale medier i digital markedsføring. Med et Vækstlån fra Vækstfonden skal eMailPlatform nu bredere ud i markedet.

Vi bliver bombarderet med annoncer og reklamer på de sociale medier, hvor virksomheder kæmper om vores opmærksomhed. Men i Vejen i Sydjylland er virksomheden eMailPlatform gået i en anden retning. Her tror man på, at e-mailmarketing og marketing automation kommer til at vinde kampen om kundernes opmærksomhed.

”E-mailmediet er fantastisk, fordi det er et medie, som ingen ejer. Som virksomhed har du selv den fulde kontrol over kommunikationstrykket og indholdet. Det er ikke en eller anden algoritme, der skal tjene penge til et medie, der afgør udbyttet for virksomhederne. Klassisk marketing har faktisk rigtige dårlige vilkår på de sociale medier,” fortæller Kim Østergaard, stifter og CEO i eMailPlatform.

eMailPlatform er et abonnementsbaseret system, der giver kunderne den fulde kontrol til design, indhold og udsendelse af e-mailmarkedsføring. Kim Østergaard har en lang karriere inden for digital markedsføring som blandt andet konsulent og online købmand, og det var en stigende efterspørgsmål fra kunder, der i 2011 fik Kim Østergaard til at stifte eMailPlatform.

”Jeg oplevede simpelthen, at der var et hul i markedet for en platform, der kunne varetage e-mailmarkedsføring. Kunderne efterspurgte en løsning, som de selv havde kontrol over. Og netop det her med kontrollen er grunden til, at e-mailen kommer til at slå Facebook eller andre kontrollerede medier på den lange bane”, siger Kim Østergaard.

Innovation giver vækst
eMailPlatform kan allerede tælle store internationale kunder, og virksomheden er vokset støt med egne supportafdelinger i 10 lande og 50 ansatte på det danske hovedkontor. Men når man bevæger sig på et meget modent marked, er det altafgørende, at man bliver ved med at forny sig, hvis man forsat vil lege med de store spillere, fortæller Kim Østergaard.

”Vi har en mantra om, at vi skal lancere nye og innovative løsninger hver eneste måned. Der er rigtig mange spillere på markedet, men vi har vist, at vi faktisk kan konkurrere med de mange internationale konkurrenter indenfor e-mail marketing og marketing automation.”

På vækstrejsen står den sydjyske virksomhed nu overfor at skulle tage et skridt ud på endnu flere markeder og manifestere sig som en af de helt store spillere inden for digital markedsføring. Og det skal Vækstlånet fra Vækstfonden bidrage til, fortæller Kim Østergaard:

”Det har været et fantastisk møde med Vækstfonden. De har udvist utrolig stor forståelse for forretning og forretningsmodel. Nu skal vi ud og lede efter marked nummer 11 og 12, men vi har ikke nogle begrænsninger. Vi vil gerne være repræsenteret i alle europæiske lande og for den sags skyld også i resten verden.”

Hos Vækstfonden er man også glade for at kunne bidrage til innovative virksomheder som eMailPlarform, fortæller Michael Eg, kundechef i Vækstfonden:

”eMailPlatform er nytænkende i deres tilgang til digital markedsføring. Deres forretningsmodel har et stort vækstpotentiale, og de løser nogle udfordringer, som rigtig mange virksomheder står over for. eMailPlatform har potentialet til at sætte sig tungt på digital markedsføring i hele Europa. ”

Kim Østergaard
CEO og founder af Emailplatform
E-mail: kim@emailplatform.dk

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
E-mail: lsl@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2015 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Robotinvestorer etablerer nyt globalt kraftcenter i Odense11.6.2018 08:06pressemeddelelse

Robotinvestorerne Enrico Krog Iversen og Vækstfonden samler nu tre af verdens fremadstormende robotvirksomheder til én ny kraftfuld, danskejet virksomhed. OnRobot bliver navnet på den ambitiøse satsning, som med hovedsæde i Odense vil bidrage til yderligere at styrke Danmarks førerposition i det hurtigt voksende globale marked for robotudstyr. Med en betydelig kapitalindsprøjtning på over 100 mio. kr. forventes OnRobot at blive frontløber inden for udvikling af robotapplikationer.

Vækstfondens årsrapport 2017: Finansiering for 2,5 mia. kr. til 804 virksomheder, trecifret millionoverskud for fjerde år i træk26.4.2018 11:04pressemeddelelse

Den stærke efterspørgsel på Vækstfondens produkter forsatte i 2017, og med et overskud på 379 mio. kr. leverede fonden for fjerde år i træk et pænt trecifret millionoverskud. Det vidner om, at Vækstfonden har et særdeles relevant værditilbud både til virksomhederne og de private banker og investorer, lyder vurderingen fra Vækstfondens formand, Claus Gregersen.