Dyson lancerer banebrydende, intelligent Smart Home-lampe

Dysons nye Lightcycle Morph-lampe måler det naturlige dagslys og tilpasser automatisk lyskilden til tid, sted, formål og bruger.
Dyson Lightcycle Morph klarer alle belysningsopgaver  i hjemmet på en intelligent måde
Dyson Lightcycle Morph klarer alle belysningsopgaver i hjemmet på en intelligent måde

Dyson har på et internationalt pressemøde netop løftet sløret for virksomhedens nyeste produkt: Dyson Lightcycle Morph-lampen. Med lanceringen sætter Dyson igen en ny standard på et produktområde. Forud for lanceringen går intens forskning og indsamling af mere end en million målinger af lys i jordens atmosfære på forskellige tidspunkter af dagen.

Lys tilpasset din alder og omgivelser

Dyson Lightcycle Morph er en intelligent lampe, der automatisk tilpasser sig brugeren og omgivelserne. For lidt lys, flimren og genskin kan belaste øjnene og virke trættende. Derfor har Dyson skabt en lampe med fokus på en forbedret visuel oplevelse.

En indbygget, unik geo-lokationsfunktion afstemmer automatisk lyset i forhold til dagslyset der, hvor man opholder sig. Det sker ved, at man i Dyson Link-app’en indtaster lokationen, hvor lampen står. I app’en kan man desuden personalisere lyset i forhold til ens individuelle lysbehov, alder og stemning. Med Age Adjust-funktionen kan Dyson Lightcycle Morph fx tilpasse lysstyrken baseret på den alder, man angiver i app’en - en relevant funktion, da en 65-årig har brug for op til fire gange så meget lys som en 20-årig.

Vågn op til kunstigt sollys

I app’en er der flere forudindstillinger herunder Study, Relax, Precision, Boost, Wake-up, Sleep og Away. Fx kan man i Wake-up-mode indstille lampen, så den tænder, når man ønsker at stå op. Det sker med en lysstyrke, der øges gradvist for at simulere solopgang. I Away-mode tænder og slukker lyset på bestemte tidspunkter, så det ser ud som om, man er hjemme. Det er desuden muligt at programmere og navngive op til 20 forskellige indstillinger alt efter opgave og humør.

Lys til det hele

Dyson Lightcycle Morph er særdeles fleksibel og kan give både det kraftige lys, man har brug for til arbejde, og en beroligende belysning med reduceret blåt lys i aftentimerne. Der er fire forskellige lysformater:

• Spotlys som reflekterer lyset mod vægge, gulve og lofter. Lampehovedet kan roterer 360 grader rundt.
  • Arbejdslys som er ideelt til arbejde, til at lægge makeup og udføre præcisionsopgaver.
  • Indirekte lys kaster lys på fx kunst, farver eller anden udsmykning i rummet.
  • Stemningslys hvor lampens arm lyser op med et beroligende orange skær og reduceret blåt lys.

Man kan med et stryg på lampen desuden manuelt indstille dæmpning og farvetemperatur alt efter, hvad man selv foretrækker.

Unik teknologi

Kvaliteten af LED-lyset holder i mere end 60 år i kraft af Dysons banebrydende Heat Pipe-teknologi. Heat-Pipe-teknologien fjerner varmen fra LED-pærerne og skaber en ubrudt, energifri kølingscyklus, der opretholder lysets kvalitet i op til 60 år, uden at lyset svækkes over tid.

En unik algoritme og tre varme og tre kolde LED-pærer tilpasser løbende farvetemperaturen og lysstyrken i forhold til det lokale dagslys, så man altid opnår det optimale lys afhængigt af tidspunktet på dagen.

Pris og tilgængelighed

Dyson Lightcycle Morph findes i en skrivebordsmodel og en gulvmodel. Begge forventes klar til det danske marked fra februar 2020 og koster 5.790 kr. for skrivebordsmodellen og 7.590 kr. for gulvmodellen. Lampen fås i sort/sort og hvid/sølv. Se mere på https://www.dyson.dk/lighting/lightcycle-morph-lamper.aspx

Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

Dyson Lightcycle Morph - ny intelligent Smart Home-lampe
Dyson Lightcycle Morph-lampe med reduceret blåt lys
Indirekte lys

Dyson er vokset konstant siden etableringen i 1993. Dyson er i dag en teknologivirksomhed med ingeniørafdelinger, R&D og testfaciliteter i England, Malaysia, Singapore og på Filippinerne. Dyson har 10.551 patenter og patentansøgninger på globalt plan.

Dyson har mere end 14.000 ansatte verden over, inkl. 6.000 ingeniører og forskere, der udvikler nye teknologier som fx solid-state battericeller, højhastigheds elektriske motorer, vision-systemer, maskinlæringssystemer og kunstig intelligens. Dysons eget robot-team er et af de største i England.

I 2018 voksede omsætningen med 28 procent til 4,4 milliarder Euro, og overskuddet steg med 33 procent til 1,1 milliard Euro. Dyson geninvesterer overskuddet i teknologiudvikling og produkter.