Dyrevelfærds-mærke flytter salg af fødevarer

Nyt velfærdsmærke ændrer danskernes indkøbsvaner. Findes på nu knap 400 varer.

Forbrugernes interesse for dyrevelfærd er stærkt stigende.

For 20 uger siden introducerede Coop sit nye Dyrevelfærdshjerte, der med hjælp af 1-4 hjerter viser kunderne hvilke varer, hvor der er taget særlige hensyn til dyrevelfærd.

Der er nu op imod 400 varer i Coops butikker, der har Dyrevelfærdshjertet.

Disse varer har øget salget med 5 procent, og klarer sig dermed markant bedre end markedet.

En ny undersøgelse fra Coop Analyse viser samtidig, at dyrevelfærd nu er det 3. vigtigste kriterium for forbrugerne, kun overgået af madspild og kemi i varer.

”Ordningen omfatter allerede nu både kyllinger, kalve, køer, grise og æglæggende høns og vi kan se, det skaber reelle forandringer. Interessen har været stor, og en række af vores leverandører bygger nu deres stalde om, så forholdene forbedres for dyrene, og varerne dermed kan få Dyrevelfærdshjertet. Vi er altså i gang med at skabe en positiv udvikling, der giver bedre liv for millioner af danske dyr – og gør det nemmere for forbrugeren at vælge dyrevelfærd til,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.

I de kommende måneder udvides ordningen kraftigt, når Coops store kvalitetsserier, Bornholmergrisen og Premium oksekød kommer med.

Et af de største hit er Poppelgrisen, der er et af de få produkter, der har fire ud af fire dyrevelfærdshjerter. Her bliver produktionen nu udvidet for at følge med forbrugernes efterspørgsel.

”Vi stiller vores kriterier og mærke til rådighed for alle andre som open source. Vi har skabt en ensartet ordning på tværs af dyrearter, som løfter dyrevelfærden i bunden og i toppen med dokumenteret dyrevelfærdseffekt.  Vores anbefaling er, at man kommer med en ordning, frem for enkeltsagsordninger uden reel effekt for dyrene og som mere ser ud som greenwashing,” siger Signe Frese.

Målet er at have 1000 varer med Dyrevelfærdshjertet i 2020.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246

Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen20.10.2017 10:27pressemeddelelse

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater. Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent. ”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop. Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014. Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af: Fuld konvertering til LED belysning Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg Energimålere på alt relevant forbrug Energicertificering af Coop. ”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte