Coop Danmark A/S

Dyrevelfærds-mærke flytter salg af fødevarer

Del

Nyt velfærdsmærke ændrer danskernes indkøbsvaner. Findes på nu knap 400 varer.

Forbrugernes interesse for dyrevelfærd er stærkt stigende.

For 20 uger siden introducerede Coop sit nye Dyrevelfærdshjerte, der med hjælp af 1-4 hjerter viser kunderne hvilke varer, hvor der er taget særlige hensyn til dyrevelfærd.

Der er nu op imod 400 varer i Coops butikker, der har Dyrevelfærdshjertet.

Disse varer har øget salget med 5 procent, og klarer sig dermed markant bedre end markedet.

En ny undersøgelse fra Coop Analyse viser samtidig, at dyrevelfærd nu er det 3. vigtigste kriterium for forbrugerne, kun overgået af madspild og kemi i varer.

”Ordningen omfatter allerede nu både kyllinger, kalve, køer, grise og æglæggende høns og vi kan se, det skaber reelle forandringer. Interessen har været stor, og en række af vores leverandører bygger nu deres stalde om, så forholdene forbedres for dyrene, og varerne dermed kan få Dyrevelfærdshjertet. Vi er altså i gang med at skabe en positiv udvikling, der giver bedre liv for millioner af danske dyr – og gør det nemmere for forbrugeren at vælge dyrevelfærd til,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.

I de kommende måneder udvides ordningen kraftigt, når Coops store kvalitetsserier, Bornholmergrisen og Premium oksekød kommer med.

Et af de største hit er Poppelgrisen, der er et af de få produkter, der har fire ud af fire dyrevelfærdshjerter. Her bliver produktionen nu udvidet for at følge med forbrugernes efterspørgsel.

”Vi stiller vores kriterier og mærke til rådighed for alle andre som open source. Vi har skabt en ensartet ordning på tværs af dyrearter, som løfter dyrevelfærden i bunden og i toppen med dokumenteret dyrevelfærdseffekt.  Vores anbefaling er, at man kommer med en ordning, frem for enkeltsagsordninger uden reel effekt for dyrene og som mere ser ud som greenwashing,” siger Signe Frese.

Målet er at have 1000 varer med Dyrevelfærdshjertet i 2020.

 

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246

 

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum