Dyrevelfærd hitter for alvor hos danskerne: føtex, Netto og Bilka har løftet salget med en kvart milliard
Når danskerne går på jagt i køledisken, er det tydeligt, at dyrevelfærd i højere og højere grad er blevet et pejlemærke for mange. På bare to et halvt år er salget af produkter med det højeste niveau af dyrevelfærd steget med 250 millioner kroner i føtex, Netto og Bilka.
En markant stigning som meget entydigt bekræfter, at danskerne i den grad handler med dyrevelfærd for øje. Det pointerer Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group, som ejer føtex, Netto og Bilka:
- Det er en bemærkelsesværdig udvikling. Et øget salg på 250 mio. kr. af en særlig type varer kommer bestemt ikke af sig selv, men det viser, at vores kunder i stor stil prioriterer gode forhold for dyrene.
Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd, som altså hitter, er produkter er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke
På vej mod en halv milliard mere dyrevelfærd
Salling Group har sammen med Dyrenes Beskyttelse søsat det største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel. Helt konkret skal det sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020. Og målet er at øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med en halv milliard kroner frem mod 2020.
Med et salg, som er steget med 250 mio. kr., er Salling Group godt på vej til at indfri den målsætning. Det glæder Dyrenes Beskyttelse. Allermest fordi det viser, at forbrugerne aktivt tager valg om mere dyrevelfærd i det daglige:
- Jeg er pavestolt over, at det er lykkedes med at sætte dyrevelfærd på dagsordenen og få flere danskere til at vælge det gode dyreliv til ved køledisken. Stor ros til Salling Group for det store arbejde og de flotte ambitioner, som er med til at gøre en forskel for mange dyr. Nu kigger vi fremad og ser på, hvordan vi kan være med til at løfte dyrevelfærden for endnu flere dyr, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Efterlyser flere varer
Både Dyrenes Beskyttelse og Salling Group tror på, at det er muligt at realisere målsætningen om at øge salget af højeste dyrevelfærd med 500 mio. kr. – og på den måde gøre en markant forskel for dyrevelfærden i Danmark.
Skal det lykkedes, kræver det at flere producenter fortsat gør dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger – både hvad angår pris og udvalg. Udviklingen er i gang, men Jeppe Dahl Jeppesen fra Salling Group pointerer nødvendigheden af, at den fortsætter:
- Vi ser flere og flere producenter, som også får fokus på dyrevelfærden og i stigende grad introducerer nye produkter. Det skal fortsætte, og vi kan se, at kunderne er klar. Prisen er dog fortsat den største barriere for mange kunder. Derfor skal vi have flere varer på markedet, så en endnu større omsætning kan medvirke til lavere priser for forbrugerne, til fordel for både landmænd, dyr og forbrugere, uddyber Jeppe Dahl Jeppesen.
- - - - -
Fakta: Om salget af dyrevelfærd
Salling Group og Dyrenes Beskyttelse samarbejder om at højne velfærden blandt landbrugsdyr
Salling Groups konkrete mål er, at salget af dyrevelfærd på det højeste niveau skal øges med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto frem mod 2020
Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd er produkter, der er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum