Salling Group

Dyrevelfærd hitter for alvor hos danskerne: føtex, Netto og Bilka har løftet salget med en kvart milliard

Del
Flere og flere har dyrevelfærd for øje, når de køber ind. I Netto, Bilka og føtex er salget af produkter med højeste niveau af dyrevelfærd samlet set steget med 250 millioner kroner i de seneste 2½ år.

Når danskerne går på jagt i køledisken, er det tydeligt, at dyrevelfærd i højere og højere grad er blevet et pejlemærke for mange. På bare to et halvt år er salget af produkter med det højeste niveau af dyrevelfærd steget med 250 millioner kroner i føtex, Netto og Bilka.

En markant stigning som meget entydigt bekræfter, at danskerne i den grad handler med dyrevelfærd for øje. Det pointerer Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group, som ejer føtex, Netto og Bilka:

- Det er en bemærkelsesværdig udvikling. Et øget salg på 250 mio. kr. af en særlig type varer kommer bestemt ikke af sig selv, men det viser, at vores kunder i stor stil prioriterer gode forhold for dyrene.

Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd, som altså hitter, er produkter er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke 

På vej mod en halv milliard mere dyrevelfærd

Salling Group har sammen med Dyrenes Beskyttelse søsat det største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel. Helt konkret skal det sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020. Og målet er at øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med en halv milliard kroner frem mod 2020.

Med et salg, som er steget med 250 mio. kr., er Salling Group godt på vej til at indfri den målsætning. Det glæder Dyrenes Beskyttelse. Allermest fordi det viser, at forbrugerne aktivt tager valg om mere dyrevelfærd i det daglige:

- Jeg er pavestolt over, at det er lykkedes med at sætte dyrevelfærd på dagsordenen og få flere danskere til at vælge det gode dyreliv til ved køledisken. Stor ros til Salling Group for det store arbejde og de flotte ambitioner, som er med til at gøre en forskel for mange dyr. Nu kigger vi fremad og ser på, hvordan vi kan være med til at løfte dyrevelfærden for endnu flere dyr, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Efterlyser flere varer

Både Dyrenes Beskyttelse og Salling Group tror på, at det er muligt at realisere målsætningen om at øge salget af højeste dyrevelfærd med 500 mio. kr. – og på den måde gøre en markant forskel for dyrevelfærden i Danmark.

Skal det lykkedes, kræver det at flere producenter fortsat gør dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger – både hvad angår pris og udvalg. Udviklingen er i gang, men Jeppe Dahl Jeppesen fra Salling Group pointerer nødvendigheden af, at den fortsætter:

- Vi ser flere og flere producenter, som også får fokus på dyrevelfærden og i stigende grad introducerer nye produkter. Det skal fortsætte, og vi kan se, at kunderne er klar. Prisen er dog fortsat den største barriere for mange kunder. Derfor skal vi have flere varer på markedet, så en endnu større omsætning kan medvirke til lavere priser for forbrugerne, til fordel for både landmænd, dyr og forbrugere, uddyber Jeppe Dahl Jeppesen.

- - - - - 

Fakta: Om salget af dyrevelfærd

Salling Group og Dyrenes Beskyttelse samarbejder om at højne velfærden blandt landbrugsdyr

Salling Groups konkrete mål er, at salget af dyrevelfærd på det højeste niveau skal øges med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto frem mod 2020

Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd er produkter, der er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye