Dyrevelfærd boomer

Produktionen af Poppelgrisen øges med 50 procent for at følge med kundernes efterspørgsel. Poppelgrisen er den eneste, der har topkarakteren 4 Dyrevelfærdshjerter i Danmark

Forbrugernes interesse for kød fra dyr, der er vokset op under bedre forhold, er steget kraftigt det seneste halve år.

Det er sket efter, at Coop har indført Danmarks største mærkningsordning for dyrevelfærd, der med hjælp af 1-4 hjerter viser kunderne de varer, hvor der er taget særlige hensyn til dyrevelfærd.

Én vare skiller sig i særlig grad ud.

Det er den eneste vare, der hidtil har opnået alle fire hjerter, Poppelgrisen, som et uafhængigt ekspertpanel tildeler for den ekstraordinære store indsats, der gør en markant forskel for dyrevelfærden.

Siden den blev lanceret 1. oktober i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, er varerne blev revet væk. Og landmanden bag, Bertel Hestbjerg, udvider derfor nu produktionen med 50 procent.

”Jo mere tydelig forbedringerne er for forbrugerne, jo bedre sælger varerne. Og jo bedre varerne sælger, jo flere dyr får et bedre liv. Poppelgrisen er det lysende eksempel på, hvordan man kan udvide dyrevelfærden i Danmark ved at tilbyde forbrugerne reel bedre dyrevelfærd,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

”Poppelgrise fra Hestbjerg” bliver født på marker med nyplantede poppeltræer. Smågrisene går hos deres mor, til de er ti uger i stedet for de syv uger, som er standarden.

”Vi giver grisene leveforhold, så de kan gøre de ting, der er naturlige for dem. Grise er oprindeligt skovdyr, som elsker at rode i jorden mellem træerne. Det gør dem stærkere og sundere og i stand til at klare sig bedre uden antibiotika og anden medicin. Erfaringerne fra det første halve år viser, at vi har mindre end 1/10 antibiotika-forbrug af det, der er for andre smågrise,” siger Bertel Hestbjerg.

Med 1.500 søer på sine marker er han i forvejen Danmarks største producent af økologisk svinekød.

Yderligere information:

CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246