Dyrevelfærd boomer

Produktionen af Poppelgrisen øges med 50 procent for at følge med kundernes efterspørgsel. Poppelgrisen er den eneste, der har topkarakteren 4 Dyrevelfærdshjerter i Danmark

Forbrugernes interesse for kød fra dyr, der er vokset op under bedre forhold, er steget kraftigt det seneste halve år.

Det er sket efter, at Coop har indført Danmarks største mærkningsordning for dyrevelfærd, der med hjælp af 1-4 hjerter viser kunderne de varer, hvor der er taget særlige hensyn til dyrevelfærd.

Én vare skiller sig i særlig grad ud.

Det er den eneste vare, der hidtil har opnået alle fire hjerter, Poppelgrisen, som et uafhængigt ekspertpanel tildeler for den ekstraordinære store indsats, der gør en markant forskel for dyrevelfærden.

Siden den blev lanceret 1. oktober i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, er varerne blev revet væk. Og landmanden bag, Bertel Hestbjerg, udvider derfor nu produktionen med 50 procent.

”Jo mere tydelig forbedringerne er for forbrugerne, jo bedre sælger varerne. Og jo bedre varerne sælger, jo flere dyr får et bedre liv. Poppelgrisen er det lysende eksempel på, hvordan man kan udvide dyrevelfærden i Danmark ved at tilbyde forbrugerne reel bedre dyrevelfærd,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

”Poppelgrise fra Hestbjerg” bliver født på marker med nyplantede poppeltræer. Smågrisene går hos deres mor, til de er ti uger i stedet for de syv uger, som er standarden.

”Vi giver grisene leveforhold, så de kan gøre de ting, der er naturlige for dem. Grise er oprindeligt skovdyr, som elsker at rode i jorden mellem træerne. Det gør dem stærkere og sundere og i stand til at klare sig bedre uden antibiotika og anden medicin. Erfaringerne fra det første halve år viser, at vi har mindre end 1/10 antibiotika-forbrug af det, der er for andre smågrise,” siger Bertel Hestbjerg.

Med 1.500 søer på sine marker er han i forvejen Danmarks største producent af økologisk svinekød.

Yderligere information:

CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246

Landmand Bertel Hestbjerg, 2182 3587

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

Kvickly og APOTEKEREN A.m.b.a. indgår aftale om samarbejde8.10.2018 08:00pressemeddelelse

Der vil åbne apoteker-butikker i en række Kvickly-varehuse over hele Danmark i de kommende år. Det er resultatet af en rammeaftale mellem APOTEKEREN A.m.b.a. og Coop, som netop er indgået. Aftalen er den første af sin art mellem en apotekskæde og en dagligvarekæde. Det bliver særlige afdelinger i Kvicklys forområde, hvor apotekerne etablerer og selv driver dem, som selvstændige filialer, og med eget, faguddannet personale. De vil typisk få et areal på 80-100 kvm. De første afdelinger forventes at åbne inden for de kommende seks måneder, nogle formentlig allerede først i det nye år. Kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly: ”I Kvickly er vi glade for aftalen. Det gør hverdagen lidt lettere for vores kunder, når de kan klare deres apoteks-indkøb samtidig med, at de køber dagligvarer. Og på denne måde udnytter vi vores areal på en måde, der gør vores varehuse mere attraktive at handle i.” Bestyrelsesformand, apoteker Per Wijngaard APOTEKEREN A.m.b.a.: ”Vi føler med denne aftale, at ønske