Dyreværnsforening raser over genåbning af minkerhverv

Det er en skamplet på både regeringen og Danmark, at minkavl igen bliver tilladt fra 2023, og regeringen gør sig ansvarlig for tusinder af dyrs lidelse. Sådan lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima i kølvandet på regeringens udmelding i dag.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har til formiddag meddelt, at minkavl igen bliver tilladt fra 1. januar 2023. En vanvittig beslutning, lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima:

“Det er en helt vanvittig beslutning at åbne for at genindføre minkavl i Danmark. Her blæser regeringen højt og flot på dyrevelfærden, og konsekvensen kan desværre blive at tusindvis af dyr kommer til at lide i små bure”, udtaler Joh Vinding, direktør hos Anima.

Anima pointerer, at regeringen med sin beslutning fuldstændig ignorerer Det Dyreetiske Råd:

“Sidste år offentliggjorde Det Dyreetiske Råd en udtalelse om minkproduktion, hvori Rådet konkluderer, at hold af mink i små bure er uacceptabelt. Det er helt uforståeligt, at regeringen slet ikke forholder sig til eksperternes vurdering”, lyder det fra Joh Vinding, direktør hos Anima.

Endelig peger Anima på, at beslutningen om at genindføre minkavl stiller Danmark i et meget dårligt lys internationalt:

“At tillade minkavl efter at have betalt en regning på 19 milliarder er politisk tonedøvt. Så sent som i går forbød Letland pelsavl, og det er blot det seneste eksempel på, hvilken vej vinden blæser. Faktisk har 19 lande i Europa taget skridtet. Så det er virkelig pinligt at Danmark skal være den sidste bastion for en hæslig og uetisk industri”, udtaler det fra Joh Vinding, direktør hos Anima.