Dyreværnet nomineret til årets bedste, nye dokumentarserie

Onsdag den 4. september kl. 20.00 var der premiere på TV3s nye dokumentarserie, Dyreværnet. Et kamerahold fulgte gennem otte udsendelser dyreværnsforeningens arbejde med at redde dyr i nød, og især udrykningsleder, Nina Amdi Carlsen, var i fokus. Dyreværnet blev populær onsdagsunderholdning og nu er dokumentarserien nomineret til ”Årets bedste, nye dokumentarserie” af tvtid.tv2.dk.
Dyreværnets udrykningsleder, Nina Amdi Carlsen, redder dagligt dyr i nød. Fotocredit: Lars E/TV3

Fra at være en ukendt lille dyreværnsforening i Rødovre, er Dyreværnet i dag landskendte. Den eftertragtede dokumentarserie fik skabt heftig debat om dyrevelfærd i Danmark, og de mange seere gav højlydt deres mening til kende efter hver eneste udsendelse. Hele fem frivillige og to medarbejdere måtte efter hvert program besvare seer-spørgsmål på Dyreværnets facebook-side og ofte kom der flere end 3.000 kommentarer efter hver udsendelse.

I dokumentarserien følger man Dyreværnets medarbejdere, der hver dag kæmper for at redde dyr i nød. Programmet veksler mellem at være i marken med udrykningslederen, Nina, til at være betragtende på internatet, hvor de mange dyr bliver plejet og sat til adoption, når de er kommet på højkant igen. I 2012 fik Dyreværnets internat indleveret 1.621 dyr og Dyreværnets NO-KILL politik sikrer, at dyrene ikke skal frygte for deres videre fremtid.

Pressechef på TV3, Søren Hedman:

- Det er naturligvis en ære for TV3 at blive nomineret – både for redaktionen bag og for TV3s Programafdeling, når vi prøver noget nyt ved at lave en dokumentar som en underholdende reportageserie. Og vi vil indlysende gerne vinde. Men den største nominering og al ære skal hovedsagelig gå til Dyreværnet selv, der via frivilligt arbejde og hjertet på rette sted formår at hjælpe så mange dyr i nød, som man har oplevet det i udsendelserne på TV3. Det er den virkelighed, Dyreværnet står i dagligt, og det fortjener de al ros for! Og det er sikkert også hemmeligheden bag seriens succes – seerne elsker det arbejde, de laver!

Direktør for Dyreværnet, Signe Sehested Lund:

- Jeg er utrolig stolt over nomineringen og inderligt lykkelig over, at befolkningen har taget så godt imod Dyreværnet på TV3. Det er fantastisk, at vores forening i den grad er blevet sat på Danmarkskortet. Samtidig betyder den øgede bevågenhed om dyrevelfærd ubetaleligt meget for de mange dyr i Danmark, der lever under vanskelige kår. Jeg vil gerne benytte denne glædelige lejlighed til at sende et stort tak til TV3, til producenten Eyeworks og til alle seerne. Tak fordi I troede på os.

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver Danmarks største internat, som er beliggende på Islevdalvej i Rødovre. Dyreværnet har, som den eneste dyreværnsforening i Danmark NOKILL-politik, og alt sættes ind på at redde ethvert dyr fra aflivning. Dyreværnet modtager dyr fra både Politi og Falck, der ofte anbringer både hunde og katte på internatet. Disse kan komme ind som hittedyr eller i forbindelse med dødsfald, fogedsager, indlæggelser eller fængselsophold. Private kan også indlevere deres dyr til internatet. Dyreværnet kører desuden på dyreværnssager året rundt. Foreningen modtager dagligt flere end 10 henvendelser om dyremisrøgt.